کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف اصلاح رفتار قلدری یکی از دانشآموزان پایه ششم ابتدایی به روش اقدام پژوهی در سال تحصیلی 1401-1400 و در شهرستان خداآفرین انجام گرفته است. رفتارهای قلدرمآبانهی این دانشآموز در موقعیتهای مختلفمشاهده گردید و مورد بررسی قرار گرفت. دادههای پژوهش با استفاده از مشاهده، مصاحبه و پرسشنامهی قلدری ایلینویز (2001) گردآوری شد. پس از آن برای حل این مشکل، محقق با استفاده از پیشینهی نظری و عملی موجود، راهکارهایی را جهت اصلاح این رفتار، معین کرده و آنها را اجرا نمود. این راهکارها عبارت بود از: آموزش مؤلفههای هوش هیجانی؛ تقویت مهارتهای اجتماعی، ارتباطی و خودکنترلی؛ آموزش مهارتهای حل مسئله؛ حمایت از رفتارهای مثبت، محبت به دانش آموز وآگاه سازی والدین و سایر همکاران در خصوص رفتار قلدری دانشآموز و نحوهی برخورد با این مسئله. نتایج و مشاهدهها نشان داد که اجرای این راهکارها مؤثّر بوده و منجر به اصلاح رفتار قلدری در این دانش آموز شده است.