اصلاح رفتار قلدری: یک مطالعه‌ی اقدام پژوهی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف اصلاح رفتار قلدری یکی از دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی به روش اقدام پژوهی در سال تحصیلی 1401-1400 و در شهرستان خداآفرین انجام گرفته است. رفتارهای قلدرمآبانه‌ی این دانش‌آموز در موقعیت‌های مختلفمشاهده گردید و مورد بررسی قرار گرفت. داد‌ه‌های پژوهش با استفاده از مشاهده، مصاحبه و پرسشنامه‌ی قلدری ایلینویز (2001) گردآوری شد. پس از آن برای حل این مشکل، محقق با استفاده از پیشینه‌ی نظری و عملی موجود، راهکارهایی را جهت اصلاح این رفتار، معین کرده و آن‌ها را اجرا نمود. این راهکارها عبارت بود از: آموزش مؤلفه‌های هوش هیجانی؛ تقویت مهارت‌های اجتماعی، ارتباطی و خودکنترلی؛ آموزش مهارت‌های حل مسئله؛ حمایت از رفتارهای مثبت، محبت به دانش آموز وآگاه سازی والدین و سایر همکاران در خصوص رفتار قلدری دانش‌آموز و نحوه‌ی برخورد با این مسئله. نتایج و مشاهده‌ها نشان داد که اجرای این راهکارها مؤثّر بوده و منجر به اصلاح رفتار قلدری در این دانش آموز شده است.

کلیدواژه‌ها