اصلاح رفتار قلدری: یک مطالعه‌ی اقدام پژوهی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف اصلاح رفتار قلدری یکی از دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی به روش اقدام پژوهی در سال تحصیلی 1401-1400 و در شهرستان خداآفرین انجام گرفته است. رفتارهای قلدرمآبانه‌ی این دانش‌آموز در موقعیت‌های مختلفمشاهده گردید و مورد بررسی قرار گرفت. داد‌ه‌های پژوهش با استفاده از مشاهده، مصاحبه و پرسشنامه‌ی قلدری ایلینویز (2001) گردآوری شد. پس از آن برای حل این مشکل، محقق با استفاده از پیشینه‌ی نظری و عملی موجود، راهکارهایی را جهت اصلاح این رفتار، معین کرده و آن‌ها را اجرا نمود. این راهکارها عبارت بود از: آموزش مؤلفه‌های هوش هیجانی؛ تقویت مهارت‌های اجتماعی، ارتباطی و خودکنترلی؛ آموزش مهارت‌های حل مسئله؛ حمایت از رفتارهای مثبت، محبت به دانش آموز وآگاه سازی والدین و سایر همکاران در خصوص رفتار قلدری دانش‌آموز و نحوه‌ی برخورد با این مسئله. نتایج و مشاهده‌ها نشان داد که اجرای این راهکارها مؤثّر بوده و منجر به اصلاح رفتار قلدری در این دانش آموز شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Bullying Behavior Modification: An Action Research Study

نویسنده [English]

  • Hassan halabisaz
Masters in Psychology, Payam Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The aim of this study was to modification the bullying behavior of one of the sixth grade elementary students in the academic year of 2021-2022 and in KhodaAfarin County by action research method. The bullying behaviors of this student were observed and examined in different situations. Research data were collected using observation, interview and Illinois Bullying Questionnaire (2001).to solve this problem, the researcher has defined strategies to modification this behavior by using the existing theoretical and practical literature. These strategies were: teaching the components of emotional intelligence;Strengthening social,communication and self-control skills; Problem solving skills training;Supporting positive behaviors, loving the student, and informing parents and other colleagues about student bullying behavior and how to deal with it.The results and observations showed that the implementation of these strategies has been effective and has led to the correction of bullying behavior in this student.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Bullying
  • studentbehaviormodification
  • social skills
  • emotional intelligence