رابطه رهبری آینده نگر با تیم پذیری مدیران: نقش میانجی گرانه نوآوری باز(مورد مطالعه: مدیران مدارس ابتدایی استان آذربایجان غربی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران

2 دکترای مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین رهبری آینده نگر و تیم پذیری مدیران با نقش میانجی گرانه  نوآوری باز انجام گردید. روش تحقیق این پژوهش، توصیفی- همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران مقطع ابتدایی استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی 1402-1401 تشکیل می دهد که با استفاده از جدول کرجسی- مورگان و نمونه گیری تصادفی طبقه ای، تعداد 350 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. برای گرد آوری داده ها از سه پرسشنامه استاندارد تیم پذیری مدیران سلطانی،رهبری آینده نگر کانگر و کاننگوو نوآوری باز روتر و همکاران استفاده گردید. داده های تحقیق پس از گردآوری با استفاده از نرم افزارهای Spss26 و Amos24 تحلیل گردید. نتایج نشان داد که رابطه رهبری آینده نگر با تیم پذیری مدیران و همچنین، رابطه غیر مستقیم رهبری آینده نگر و تیم پذیری مدیران از طریق نوآوری باز، مثبت و معنی داری می باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The relationship between future-oriented leadership and managers' team acceptance: testing the mediating role of open innovation Case of study: principals of elementary school in West Azerbaijan provinc

نویسندگان [English]

  • Javad keyhan 1
  • Rahim Fardiyan 2
  • farah zenozi 2
1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran
2 PhD in Educational Management, Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Urmia, Iran
چکیده [English]

The aim of the current research is to investigate the relationship between future-oriented leadership and managers' team acceptance with the mediating role of open innovation. The research method of this research is descriptive-correlation type of structural equation modeling. The statistical population of the research consists of all the principals of the elementary level of West Azerbaijan province in the academic year of 1401-1402, and 350 people were selected as a sample using the Morgan table and stratified random sampling. To collect data, three standard questionnaires of Soltani managers' team acceptance, Kanger and Kanango's future-oriented leadership, and Rutter et al.'s innovation were used. The research data were analyzed after collection using Spss and Amos software. The results showed that the relationship between future-oriented leadership and managers' team acceptance and open innovation is positive and significant.

کلیدواژه‌ها [English]

  • future-oriented leadership
  • managers' team acceptance
  • open innovation
  • elementary school principals