1
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2
دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه پیام نور،تهران،ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب های فارسی دوره ابتدایی بر اساس معرفی اسطوره ها، الگوها و اندیشمندان ایرانی-اسلامی بوده است. این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن تحلیل محتوا از نوع کمی بود. جامعه آماری این پژوهش برنامه درسی فارسی دوره ابتدایی پایه اول تا ششم ابتدایی بود. ابزار جمعآوری اطلاعات چک لیست تحلیل محتوا بود که پس از مروری کلی بر روی کتاب های فارسی دوره ابتدایی در قالب چهار بعد شخصیتی (ادبی، علمی-فلسفی، مبارز وانقلابی، و ورزشی)در پنج مولفه تهیه و تدوین شد. روایی آن از طریق روایی محتوایی مورد بررسی قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داده است بیشترین میزان توجه به اسطوره ها، الگوها و اندیشمندان ایرانی-اسلامی مربوط به شخصیت های ادبی، سپس شخصیت های مبارز و انقلابی، و کمترین میزان توجه مربوط به شخصیت های ورزشی بوده است.
قلمکاریان, سید محمد, نصیری, فهیمه, & شهریاری گرائی, فاطمه. (1401). تحلیل محتوای کتاب های فارسی دوره ابتدایی بر اساس معرفی اسطوره ها، الگوها و اندیشمندان ایرانی-اسلامی. پژوهش در آموزش ابتدایی, 4(8), 69-86.
MLA
سید محمد قلمکاریان; فهیمه نصیری; فاطمه شهریاری گرائی. "تحلیل محتوای کتاب های فارسی دوره ابتدایی بر اساس معرفی اسطوره ها، الگوها و اندیشمندان ایرانی-اسلامی". پژوهش در آموزش ابتدایی, 4, 8, 1401, 69-86.
HARVARD
قلمکاریان, سید محمد, نصیری, فهیمه, شهریاری گرائی, فاطمه. (1401). 'تحلیل محتوای کتاب های فارسی دوره ابتدایی بر اساس معرفی اسطوره ها، الگوها و اندیشمندان ایرانی-اسلامی', پژوهش در آموزش ابتدایی, 4(8), pp. 69-86.
VANCOUVER
قلمکاریان, سید محمد, نصیری, فهیمه, شهریاری گرائی, فاطمه. تحلیل محتوای کتاب های فارسی دوره ابتدایی بر اساس معرفی اسطوره ها، الگوها و اندیشمندان ایرانی-اسلامی. پژوهش در آموزش ابتدایی, 1401; 4(8): 69-86.