روایت محتوای دانش عملی معلمان دوره ابتدایی در دوران پساکرونا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

چکیده

هدف از اجرای این پژوهش، روایت ابعاد تغییر در دانش عملی معلمان در دوران پساکرونا از دیدگاه معلمان دوره  ابتدایی می باشد. روش پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناختی بود. شرکت کنندگان در پژوهش 15 نفراز معلمان دوره ابتدایی شهر سبزوار در سال تحصیلی1401- 1400 بودند که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند.  مصاحبه ها تا اشباع نظری ادامه یافت. داده ها با استفاده از مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته، گردآوری و در دو مرحله کدگذاری باز و محوری با استفاده از روش استراوس و کوربین تجزیه و تحلیل گردید. از مجموع53 کد مفهومی یافته های این پژوهش، در قالب 7 کدمحوری شامل دانش محتوایی، دانش پداگوژیکی،دانش فناورانه، دانش در مورد یادگیرنده، دانش تدریس و یادگیری، دانش مدیریت کلاس، دانش از خود ترسیم گردید. نتایج پژوهش نشان داد که محتوای دانش عملی معلمان در دوران پس از کرونا نسبت به قبل از آن دچار تغییراتی گردیده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Narrating the content of practical knowledge of primary school teachers in the post-corona era

نویسندگان [English]

  • amineh mohebi amin 1
  • somayeh mohebi amin 2
1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran
2 Master's student in Educational Psychology, Birjand University, Birjand, Iran
چکیده [English]

. The purpose of this research is to narrate the dimensions of change in the practical knowledge of teachers in the post-corona era from the perspective of primary school teachers.The qualitative research method was phenomenological. The participants in the research were 15 primary school teachers in Sabzevar city in the academic year of 2021-2022, who were selected by purposive sampling method. The interviews continued until theoretical saturation. Data were collected using semi-structured in-depth interview and analyzed in two stages of open and axial coding using Strauss and Corbin method. From the total of 53 conceptual codes of the findings of this research, in the form of 7 central codes including content knowledge, pedagogical knowledge, technological knowledge, knowledge about the learner, teaching and learning knowledge, classroom management knowledge, and self-knowledge were drawn. The results of the research showed that the content of teachers' practical knowledge has undergone changes in the post-Corona era compared to before.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The content of practical knowledge
  • ؛ elementary؛
  • post-corona؛
  • phenomenology