رویکرد کیفی به تبیین و تحلیل نوآوری برنامه های درسی هنری در آموزش ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانش آموخته دکتری برنامه ریزی درسی و مدرس دانشگاه فرهنگیان

چکیده

هدف این مطالعه، شناسایی و تبیین مفهوم برنامه درسی، نوآوری، نوآوری برنامه درسی و نوآوری در برنامه‌های درسی هنری در آموزش ابتدایی می‌باشد. این پژوهش از نوع کاربردی است و از روش کیفی استفاده شده است. جامعة پژوهش جمعی از صاحب نظران آموزش هنر و معلمان با تجربه هنر و پژوهشگران داخل و خارج کشور و اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان بودند، که به روش نمونه‌گیری هدفمند تعداد 25 نفر از آنان انتخاب گردید. داده‌های پژوهش از طریق مصاحبة نیمه ساختار یافته گردآوری گردید. برای تعیین اعتبار مصاحبه از اعتبار محتوا استفاده شد و اطمینان پذیری فرم مصاحبه با قرار دادن خلاصة مطالب و مقوله‌های تعیین شده در اختیار متخصصان بررسی شده است . یافته های کیفی بر اساس گویه بندی و مقوله بندی تحلیل شد. طبق نتایج تحقیق مهم‌ترین مفهوم برنامه درسی از دید صاحبنظران عبارتند از: مجموعه‌ای از کلیه‌ی فرصت‌های یادگیری رسمی ، مفهوم نسبی برنامه درسی و مهمترین ویژگی‌های متمایز برنامه های درسی هنری با سایر رشته ها عبارتند از: تاکید بیشتر بر فعالیت‌های عملی به جای مباحث نظری، نقش برنامه های درسی هنر در رشد روان‌شناختی و مهم‌ترین مفاهیم نوآوری برنامه‌های درسی عبارتند از: تغییرات اساسی در فرایند برنامه ریزی درسی، خلق یک رویکرد جدید در پدیدآوری برنامه ‌ درسی و مهمترین نمونه های نوآوری برنامه های درسی در آموزش هنر مقطع ابتدایی عبارتند از: به روزسازی مشخصات کلی، هدف، روش، سرفصل، منابع ومحتوای دروس، آموزش هنر به روش تحلیل و بررسی آثار هنری می باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Qualitative Approach to Explaining and Analyzing the Innovation of Art Curricula in Elementary Education

نویسنده [English]

  • setareh Mousavi
PhD in curriculum Development,teacher at Farhangian University
چکیده [English]

The purpose of this study is to identify and explain the innovation of art curricula in elementary education. This research has been applied in a qualitative way. The research community was experts and art education teachers and faculty members of Farhangian University, who were selected by purposive sampling. Research data was collected through semi-structured interviews. Qualitative findings were analyzed based on topic and categorization. According to the results of the research, the most important concepts of the curriculum are: a set of all formal learning opportunities, the relative concept of the curriculum. Moreover, the most important distinguishing features of art curricula with other disciplines are: more emphasis on practical activities instead of theoretical topics, the role of art curricula in psychological development and the most important concepts of curriculum innovation are: fundamental changes in the process of curriculum planning, creation of a new approach in curriculum creation and the most important examples Curriculum innovation in art education includes: updating general specifications, goals, methods, etc.

کلیدواژه‌ها [English]

  • art
  • curriculum
  • elementary education
  • innovation