چالش‌های رشد تفکر خلاق و زیباشناسی(هنری) کودکان دوره پیش دبستانی از دیدگاه مربیان شهرستان سقز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد آموزش و پرورش پیش دبستانی، مدرس دانشگاه پیام نور،ارومیه،ایران

2 کارشناسی ارشد آموزش و پرورش پیش دبستانی- مدرس دانشگاه پیام نور

3 دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان علامه طباطبایی ارومیه،ایران

4 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، مدیرآموزگار،ارومیه،ایران

چکیده

هدف ازپژوهش حاضر بررسی  چالش های رشد تفکر خلاق و زیبایی­­شناسی در کودکان پیش­دبستانی بود. روش این پژوهش کیفی، از نوع پدیدارشناختی است و جامعه آماری آن را مربیان پیش­دبستانی شهرستان سقز که در سال 1400-1399 تشکیل می دادند که با نمونه‌گیری هدفمند تا رسیدن به حد اشباع (21 نفر)ادامه یافت. ابزار اندازه­گیری مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. نتایج حاصل از مصاحبه  در نه دسته کد محوری و چهارکد انتخابی« نقد و سخت‌گیری و تحمیل کودکان، عدم تمرکز در کودکان یا پراکنده ساختن ذهن، عدم توسعه مهارت‌های حرفه‌ای کودکان و عدم ارتقا تفکر انتقادی» طبقه‌بندی‌شده است. لذا می توان نتیجه گرفت هنر و زیبایی می­توانند به­عنوان بستر ذهنی مناسبی برای ایجاد معرفت و تربیت حقیقی تلقی شوند

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Challenges of Creative Thinking Development and Aesthetics (Artistry) of preschool children from the point of view of Saqez city educators

نویسندگان [English]

  • zohreh hamzehlou 1
  • hasan hejazi 2
  • bafrin salehi 3
  • mahmood hoseyni 4
1 Master's degree in preschool education, lecturer at Payam Noor University, Urmia, Iran
2 Master's degree in preschool education - lecturer at Payam Noor University
3 BA student of Elementary Education, Allameh Tabatabai Campus Farhangian University, Urmia, Iran
4 Senior expert in clinical psychology, manager- teacher, Urmia, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the challenges of creative thinking development and aesthetics in preschool children. The method of this qualitative research is of phenomenological type and its statistical population was formed by preschool teachers of Saqez city in 2019, which continued with purposeful sampling until the saturation limit was reached (21 people).The measurement tool was a semi-structured interview. The results of the interview were classified into nine core code categories and four optional codes of "criticism and strictness and imposing on children, lack of concentration in children or scattering the mind, lack of development of children's professional skills and lack of promotion of critical thinking". Therefore, it can be concluded that art and beauty can be considered as a suitable mental platform for creating real knowledge and education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • aesthetics
  • art
  • development of creative thinking
  • preschool children
  • preschool teachers