رابطه آموزش مجازی با هوش تجربی، ادراک شایستگی و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری رشته روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کارشناس مشاوره اداره آموزش و پرورش راین، ایران

چکیده

پژوهش حاضربا هدف تعیین رابطه آموزش مجازی با هوش تجربی، ادراک شایستگی و اشتیاق تحصیلی در دانش آموزان پایه چهارم مقطع ابتدایی ناحیه دو شهر کرمان در سال 1402 انجام گرفته است. تحقیق موجود یک تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پایه چهارم مقطع ابتدایی ناحیه دو شهر کرمان در سال 1402 که به تعداد 7886 نفر می‌باشند. نمونه پژوهش 290 نفر (153 پسر و 137 دختر) به روش نمونه گیری تصادفی خوشه‌ای و براساس جدول مورگان بوده است. ابزار این پژوهش، پرسشنامه آموزش مجازی، هوش تجربی، ادراک شایستگی، اشتیاق تحصیلی بوده است. ضریب پایایی و روایی پرسشنامه به ترتیب 71/.،78/. و 63/. بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها به روش رگرسیون چند متغییری و ضریب همبستگی نشان داد آموزش مجازی باعث افزایش هوش تجربی و کاهش ادراک شایستگی و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان می‌گردد

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Virtual Education and Experimental Intelligence, Competence Perception and Academic Enthusiasm of Fourth-Grade Elementary Students

نویسنده [English]

  • seyed mohammad amin houshmand mirhoseyni
Ph.D candidate of educational psychology, kerman branch, Islamic Azad University
چکیده [English]

The present study sought to determine the relationship between virtual education and experimental intelligence, competence perception, and academic enthusiasm among 4th grade students of primary school district of Kerman city in 2023. The existing research is a descriptive and correlational research. The statistical population of this research is all the 4th grade students of primary school district of Kerman city in 2023, which are 7886 people. The sample of the research was 290 people (153 boys and 137 girls) using cluster random sampling method and based on Morgan's table. The tools of this research were the virtual education questionnaire of Kim et al. (2005), the experimental intelligence of Kohes cubes (1920), the perception of competence by Harter (1982), the academic enthusiasm of Shafli et al. (2002). The results of the regression test show that virtual education increases Experiential intelligence reduces students' perception of competence and academic enthusiasm. Virtual education can explain about 72% of changes in experimental intelligence, about 65% of changes in competence perception, and about 64% of changes in academic enthusiasm in elementary school students

کلیدواژه‌ها [English]

  • academic enthusiasm
  • experimental intelligence
  • competence perception
  • virtual education