پیشینه و اهداف: آموزش مجازی در دوران همهگیری کرونا در کنار فرصتهای زیاد مرتبط با رشد و توسعه نظام تعلیموتربیت با مشکلاتی در زمینه یادگیری دروس پایه مخصوصاً در بین دانشآموزان دوره ابتدایی نیز همراه بوده است. پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی محتوای مجلات رشد بر یادگیری فارسی دانشآموزان پسر پایه چهارم انجام شد. روشها: روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون - پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشآموزان پسر پایه چهارم ابتدایی شهرستان بیرجند در سال تحصیلی 02-01 بود. نمونه آماری پژوهش 40 نفر از دانشآموزان پسر پایه چهارم بودند که با شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پیشآزمون - پسآزمون محقق ساخته فارسی استفاده گردید. با استفاده از جدول دوبعدی هدف - محتوا روایی محتوایی آزمون مورد بررسی قرار گرفت. همچنین، متخصصان و 3 تن از همکاران پایه چهارم روایی صوری آزمون را تأیید کردند. ضریب پایایی سؤالات آزمون نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که میزان 78/0 به دست آمد. یافتهها: جهت تجزیهوتحلیل دادهها، علاوه بر آمار توصیفی، از آزمون آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات متغیر یادگیری درس فارسی در گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. با درنظرگرفتن مجذور اتا میتوان گفت کاربرد مجلات رشد دانشآموز، 9/21 درصد واریانس نمرات پسآزمون یادگیری درس فارسی را تبیین میکند. نتیجهگیری: توجه به نقش مکمل مجلات رشد در تعمیق یادگیری و آموختههای دانشآموزان و همچنین، جبران ضعف دانشآموزان و نقایص ناشی از آموزش مجازی مزید امتنان است.
ضابط, حسن, & قاسمی درح, فاطمه. (1402). اثربخشی محتوای تکمیلی مجلات رشد بر بهبود یادگیری فارسی دانشآموزان در پساکرونا. پژوهش در آموزش ابتدایی, 5(10), 55-68. doi: 10.48310/reek.2024.15425.1267
MLA
حسن ضابط; فاطمه قاسمی درح. "اثربخشی محتوای تکمیلی مجلات رشد بر بهبود یادگیری فارسی دانشآموزان در پساکرونا". پژوهش در آموزش ابتدایی, 5, 10, 1402, 55-68. doi: 10.48310/reek.2024.15425.1267
HARVARD
ضابط, حسن, قاسمی درح, فاطمه. (1402). 'اثربخشی محتوای تکمیلی مجلات رشد بر بهبود یادگیری فارسی دانشآموزان در پساکرونا', پژوهش در آموزش ابتدایی, 5(10), pp. 55-68. doi: 10.48310/reek.2024.15425.1267
VANCOUVER
ضابط, حسن, قاسمی درح, فاطمه. اثربخشی محتوای تکمیلی مجلات رشد بر بهبود یادگیری فارسی دانشآموزان در پساکرونا. پژوهش در آموزش ابتدایی, 1402; 5(10): 55-68. doi: 10.48310/reek.2024.15425.1267