پیشینه و اهداف: «ادراکات معلمان از هر علم» در شیوه تدریس و انتظارات آنها از دانش آموزان تاثیر ژرفی خواهد داشت. با توجه به وظیفه دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلمان آگاه و کارآمد، هدف از این تحقیق، بررسی ادرکات دانشجومعلمان از علم جغرافیا در جهت شناسایی نقاط ضعف و اصلاح آنها بوده است.روشها: به این منظور از رویکرد پدیدارشناسی در قالب روش روایت پژوهی استفاده شده است. نمونه آماری این تحقیق شامل 148 نفر از 252 دانشجومعلم پسر رشته آموزش ابتدایی ورودی سال 1402-1401 پردیس باهنر اصفهان بوده که بر طبق جدول مورگان و با استفاده از روش تصادفی انتخاب شده و از آنها خواسته شده است تا جمله «جغرافیا مانند ....... است، زیرا.........»، را تکمیل نمایند. یافتهها: از گزاره های به دست آمده، در مجموع 125 تشبیه استخراج و نرم افزار MAXQDA2018 کدگذاری شده و در3 مضمون اصلی دیدگاه نسبت به علم جغرافیا شامل نگرش مثبت (به میزان 8/56 درصد و با مضامین فرعی مهم و ضروری، منبع اطلاعات و راهنما، زیبا و لذت بخش، وسیله و ابزاری کاربردی و سودمند و شخص و حرفه ای مفید)، نگرش مبهم (به میزان 0/24 درصد و با مضامین فرعی پدیدهای وسیع، متنوع و درهم و مشابه سایر علوم) ودیدگاه منفی (به میزان 2/19درصد و با مضامین فرعی بی فایده، غیرکاربردی، پرحجم، تلخ، سخت و ترسناک و فرار) دسته بندی گردیدهاند. نتیجهگیری: با در نظر گرفتن این نتایج، پیشنهاد میشود که اساتید دانشگاه فرهنگیان به رفع ابهام در مورد ماهیت این علم پرداخته و شیوه تدریس و ارزشیابی آن را نیز متحول سازند.
شریفی نجف آبادی, رسول, & حیدریان دولت آبادی, محمد حسین. (1402). ادراکات دانشجو معلمان آموزش ابتدایی از علم جغرافیا. پژوهش در آموزش ابتدایی, 5(10), 69-87. doi: 10.48310/reek.2024.15336.1262
MLA
رسول شریفی نجف آبادی; محمد حسین حیدریان دولت آبادی. "ادراکات دانشجو معلمان آموزش ابتدایی از علم جغرافیا". پژوهش در آموزش ابتدایی, 5, 10, 1402, 69-87. doi: 10.48310/reek.2024.15336.1262
HARVARD
شریفی نجف آبادی, رسول, حیدریان دولت آبادی, محمد حسین. (1402). 'ادراکات دانشجو معلمان آموزش ابتدایی از علم جغرافیا', پژوهش در آموزش ابتدایی, 5(10), pp. 69-87. doi: 10.48310/reek.2024.15336.1262
VANCOUVER
شریفی نجف آبادی, رسول, حیدریان دولت آبادی, محمد حسین. ادراکات دانشجو معلمان آموزش ابتدایی از علم جغرافیا. پژوهش در آموزش ابتدایی, 1402; 5(10): 69-87. doi: 10.48310/reek.2024.15336.1262