ادراکات دانشجو معلمان آموزش ابتدایی از علم جغرافیا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی پردیس باهنر اصفهان

چکیده

پیشینه و اهداف: «ادراکات معلمان از هر علم» در شیوه تدریس و انتظارات آن­ها از دانش ­آموزان تاثیر ژرفی خواهد داشت. با توجه به وظیفه دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلمان آگاه و کارآمد، هدف از این تحقیق، بررسی ادرکات دانشجومعلمان از علم جغرافیا در جهت شناسایی نقاط ضعف و اصلاح آن­ها بوده است.روش‌ها‌: به این منظور از رویکرد پدیدارشناسی در قالب روش روایت­ پژوهی استفاده شده است. نمونه آماری این تحقیق شامل 148 نفر از 252 دانشجومعلم پسر رشته آموزش ابتدایی ورودی سال 1402-1401 پردیس باهنر اصفهان بوده که بر طبق جدول مورگان و با استفاده از روش تصادفی انتخاب شده و از آن­ها خواسته شده است تا جمله «جغرافیا مانند ....... است، زیرا.........»، را تکمیل نمایند. یافته‌ها: از گزاره ­های به دست­ آمده، در مجموع  125 تشبیه استخراج  و نرم افزار MAXQDA2018 کدگذاری شده و در3 مضمون اصلی دیدگاه نسبت به علم جغرافیا شامل نگرش مثبت (به میزان 8/56 درصد و با مضامین فرعی مهم و ضروری، منبع اطلاعات و راهنما، زیبا و لذت بخش، وسیله و ابزاری کاربردی و سودمند و شخص و حرفه ای مفید)، نگرش مبهم (به میزان 0/24 درصد و با مضامین فرعی پدیده­ای وسیع، متنوع و درهم و مشابه سایر علوم) ودیدگاه منفی (به میزان 2/19درصد و با مضامین فرعی بی­ فایده، غیرکاربردی، پرحجم، تلخ، سخت و ترسناک و فرار) دسته بندی گردیده­اند. نتیجه‌گیری: با در نظر گرفتن این نتایج، پیشنهاد می­شود که اساتید دانشگاه فرهنگیان به رفع ابهام در مورد ماهیت این علم پرداخته و شیوه تدریس و ارزشیابی آن را نیز متحول سازند.  

کلیدواژه‌ها