ادراکات دانشجو معلمان آموزش ابتدایی از علم جغرافیا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی پردیس باهنر اصفهان

چکیده

پیشینه و اهداف: «ادراکات معلمان از هر علم» در شیوه تدریس و انتظارات آن­ها از دانش ­آموزان تاثیر ژرفی خواهد داشت. با توجه به وظیفه دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلمان آگاه و کارآمد، هدف از این تحقیق، بررسی ادرکات دانشجومعلمان از علم جغرافیا در جهت شناسایی نقاط ضعف و اصلاح آن­ها بوده است.روش‌ها‌: به این منظور از رویکرد پدیدارشناسی در قالب روش روایت­ پژوهی استفاده شده است. نمونه آماری این تحقیق شامل 148 نفر از 252 دانشجومعلم پسر رشته آموزش ابتدایی ورودی سال 1402-1401 پردیس باهنر اصفهان بوده که بر طبق جدول مورگان و با استفاده از روش تصادفی انتخاب شده و از آن­ها خواسته شده است تا جمله «جغرافیا مانند ....... است، زیرا.........»، را تکمیل نمایند. یافته‌ها: از گزاره ­های به دست­ آمده، در مجموع  125 تشبیه استخراج  و نرم افزار MAXQDA2018 کدگذاری شده و در3 مضمون اصلی دیدگاه نسبت به علم جغرافیا شامل نگرش مثبت (به میزان 8/56 درصد و با مضامین فرعی مهم و ضروری، منبع اطلاعات و راهنما، زیبا و لذت بخش، وسیله و ابزاری کاربردی و سودمند و شخص و حرفه ای مفید)، نگرش مبهم (به میزان 0/24 درصد و با مضامین فرعی پدیده­ای وسیع، متنوع و درهم و مشابه سایر علوم) ودیدگاه منفی (به میزان 2/19درصد و با مضامین فرعی بی­ فایده، غیرکاربردی، پرحجم، تلخ، سخت و ترسناک و فرار) دسته بندی گردیده­اند. نتیجه‌گیری: با در نظر گرفتن این نتایج، پیشنهاد می­شود که اساتید دانشگاه فرهنگیان به رفع ابهام در مورد ماهیت این علم پرداخته و شیوه تدریس و ارزشیابی آن را نیز متحول سازند.  

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Perceptions of student teachers in elementary education about the science of geography

نویسندگان [English]

  • Rasoul Sharifi Najafabadi 1
  • Mohammad Hossein Heydarian Dolatabadi 2
1 Department of Geography Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
2 BA student of elementary education at Bahonar campus in Isfahan
چکیده [English]

Background and objectives: the purpose of this research was to investigate student teachers' perceptions of geography in order to identify weak points and correct them. Methods: For this purpose, the phenomenological approach has been used in the form of narrative-research method. The statistical sample of this research consisted of 148 people out of 252 male student-teachers in the field of elementary education entering 1401-1402 at Bahonar Campus of Isfahan, who were selected according to Morgan's table and using random method, and they were asked to answer the sentence "Geography like. .... is, because......", to complete.Findings: From the statements obtained, a total of 125 similes were extracted and coded by MAXQDA2018 software and in 3 themes. The main point of view towards the science of geography includes a positive attitude (56.8 percent and with important and necessary sub-themes, a source of information and guidance, beautiful and enjoyable, a practical and useful tool and tool, and a useful person and professional), a vague attitude (at the rate of 0.24% and with the sub-themes of a vast, diverse and confusing phenomenon and similar to other sciences) and negative view (at the rate of 19.2% and with the sub-themes of useless, non-applicable, bulky, bitter, hard and scary and escape) have been categorized. Conclusion: Considering these results, it is suggested that the professors of Farhangian University resolve the ambiguity about the nature of this science and change the way of teaching and evaluating it.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Farhangian University
  • Geography
  • simile
  • Student teachers
  • Phenomenology