پیش بینی میزان درگیری تحصیلی براساس اشتیاق تحصیلی دانش آموزان دوره دوم ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 گروه علوم تربیتی ، دکتری تخصصی ، دانشگاه فرهنگیان ، پردیس نسیبه تهران، تهران ، ایران

3 گروه روانشناسی تربیتی، دکتری تخصصی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس نسیبه تهران، تهران، ایران

4 گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، آمل، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: هدف مطالعه حاضر پیش بینی میزان درگیری تحصیلی براساس اشتیاق تحصیلی بود. روش‌ها: طرح پژوهش حاضر کمی، از نظر روش پژوهش همبستگی و از نوع پیش بین بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر مشغول به تحصیل مدارس دوره دوم ابتدایی مقطع چهارم، پنجم و ششم در حوزه شهری پاکدشت در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ به تعداد ۱۹۳۶۸ بود. که از میان آن‌ها ۴۴۰ نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی اسکاوفیلی و همکاران بود و اعتبار و پایایی آن از طریق دیدگاه‌های اساتید متخصص مورد بررسی قرار گرفتیافته‌ها: میزان پایایی (آلفای کرونباخ) نیز 86/0 حاصل شد. آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد، ابعاد درگیری تحصیلی (رفتاری، عاملی، انگیزشی و شناختی) براساس مؤلفه‌های اشتیاق تحصیلی (شوق به تحصیل، وقف تحصیلی شدن، مجذوب تحصیل شدن) قابل پیش بینی است. نتیجه‌گیری: می‌توان درگیری تحصیلی را با اشتیاق تحصیلی که همان شوق و رغبت افراد بوده و آن‌ها را جذب و وقف تحصیل می‌کند، بالا برد که نهایتاً موجب بهبود عملکرد تحصیلی و موفقیت افراد می‌شود

کلیدواژه‌ها