تحلیل محتوای کتب مطالعات و فارسی ششم ابتدایی از جهت توجه به مولفه های اخلاق حرفه ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 تکنولوژی آموزشی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 مدرس گروه علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: هدف پژوهش حاضربررسی میزان توجه کتب درسی ششم ابتدایی(مطالعات اجتماعی و فارسی) به آموزش مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای بود روش پژوهش، توصیفی از نوع تحلیل محتوا می باشد. روش‌ها‌: جامعه‌ی آماری این پژوهش کتاب‌های مطالعات اجتماعی و فارسی ششم ابتدایی در سال تحصیلی 1402-1401 بود. واحد تحلیل پژوهش متن، تصاویر، فعالیت‌ها و تکالیف کتاب بود. ابزار اندازه‌گیری پژوهش گویه های اقتباس شده از پرسشنامه‌ی اخلاق حرفه‌ای کادو زیر بود که برای تأمین پایایی ابزار مقدار آلفای کرونباخ برای این پرسشنامه 81/0 به‌دست‌آمده است. داده های پژوهش به روش آنتروپی شانون پردازش شد یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که در کتب یادشده بیشترین ضریب اهمیت به مؤلفه‌ی صادق بودن به میزان 170/0 و کم‌ترین ضریب اهمیت به مؤلفه‌ی احترام به دیگران به میزان 095/0 اختصاص می‌یابد. نتیجه‌گیری: به‌طورکلی پرداختن به مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای در این کتاب‌ها به‌صورت نامتوازن صورت گرفته است به‌طوری‌که به برخی از مؤلفه‌ها مانند مسئولیت‌پذیری، احترام به دیگران و وفاداری در کتاب فارسی نوشتاری اصلاً توجه نشده است. با توجه به نقش مهمی که اخلاق حرفه‌ای درآینده دانش آموزان و کشور دارد، ضروری است که مؤلفان کتب درسی، در ویرایش های بعدی به این امر توجه لازم را داشته باشند.

کلیدواژه‌ها