طراحی برنامه درسی آموزش فارسی مبتنی بر رویکرد قصه‌گویی در دورة ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزشی علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان،تهران،ایران

2 دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان ،گرگان ،

چکیده

پیشینه و اهداف: هدف اصلی این پژوهش، واکاوی عناصر برنامة درسی آموزش فارسی مبتنی بر رویکرد قصه‌گویی در دورة ابتدایی بود. روش‌ها‌ این پژوهش از نوع پژوهش‌های کیفی و مبتنی بر نظریة داده‌بنیاد بود. جامعة آماری تحقیق شامل کلیه اعضای هیئت‌علمی و معلمان متخصص در زمینۀ قصه‌گویی و ادبیات کهن فارسی است که در دانشگاه فرهنگیان استان گلستان تدریس می­کنند. شیوة انتخاب آن‌ها هدفمند، از نوع گلوله برفی بوده است. درمجموع با 21 نفر مصاحبه شد. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختارمند در طی سه مرحله به شیوة کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج تحقیق در قالب مدل پارادایمی و مدل مفهومی بدین‌صورت شکل گرفت: اهداف ، محتوای درس فارسی ، روش‌های یاددهی-یادگیری ، نقش معلم ، ارزشیابی ، منابع تخصصی آموزش فارسی با رویکرد قصه‌گویی ، فضا ، مهارت‌های ارتباطی ، یادگیری مفهومی فارسی و نتایج تربیتی (شکل‌گیری هویت دانش‌آموزان در فرایند قصه‌گویی، رشد مهارت‌های زبانی، فراهم آوردن تجربه یادگیری فعال و خلاق همراه با پیشرفت تحصیلی، تقویت حافظه شنیداری و دیداری، تقویت سخنوری، افزایش سطح عمومی یادگیری درس فارسی و پیشرفت تحصیلی). نتیجه‌گیری: در پایان یافته­ها و نتایج به‌دست‌آمده مورد بررسی قرار گرفت و بر مبنای آن­ها، رهنمودهایی برای عملی‌شدن برنامه درسی آموزش فارسی مبتنی بر رویکرد قصه­گویی در دورة ابتدایی ارائه شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing the Persian Teaching Curriculum based on the Storytelling Approach in Elementary Schools

نویسندگان [English]

  • Tayebeh tajari 1
  • shadmehr pakzad 2
1 ,Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
2 2 Bachelor of Educational Sciences student, Farhangian University, Gorgan, Iran.
چکیده [English]

Background and Objectives: The main goal of this research was to analyze the elements of the Persian education curriculum based on the storytelling approach in the elementary school. Methods: This research was conducted as a qualitative research based on the data theory of the foundation. The statistical population includes all faculty members and teachers specializing in storytelling and ancient Persian literature who teach at Farhangian University of Golestan province, whose selection method was purposeful, snowball type.. A total of 21 people were interviewed. The data were analyzed through semi-structured interviews during three stages in open, central and selective coding. Findings: The research results were formed in the form of a paradigm model and a conceptual model. Objectives, Persian lesson content, teaching-learning methods, teacher's role, evaluation, specialized resources for Persian education with a storytelling approach, space, communication skills , Persian conceptual learning and educational results (The formation of students' identity in the process of storytelling, growth language skills, providing an active and creative learning experience along with academic progress, strengthening auditory and visual memory, strengthening speaking, increasing the general level of Persian learning and academic progress). Conclusion: At the end, the findings and results obtained were analyzed and based on them, guidelines were presented for the implementation of the Persian education curriculum based on the storytelling approach in the elementary school.,

کلیدواژه‌ها [English]

  • . curriculum
  • . culture
  • . learning Persian
  • . primary school
  • . storytelling