اثربخشی بازی آموزشی تعاملی بر مهارت ارتباطی و حل مسئله ریاضی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

10.48310/reek.2024.15879.1282

چکیده

پیشینه و اهداف: درس ریاضی به دلیل نقش و اهمیت انکارناپذیرش چنانچه مورد توجه واقع نشود، ضعف­های زیادی متوجه یادگیری دانش­آموزان خواهد شد و دانش­آموزانی که دارای ضعف در این رشته هستند، در ادامه تحصیل خود و مسائل مربوط به انتخاب رشته و همچنین حیطۀ کاری خود دچار مشکل خواهند شد. بر این اساس این مطالعه با هدف اثربخشی بازی آموزشی تعاملی بر مهارت ارتباطی و حل مسأله ریاضی دانش‌آموزان ابتدایی شهرکرمانشاه، انجام شده است. روش‌ها: روش این مطالعه از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوۀ اجرا، جزء پژوهش­های نیمه‌آزمایشی دارای طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون می­باشد. جامعۀ این مطالعه، شامل کلیه دانش‌آموزان پایه اول دبستان شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1403-1402 بود. روش نمونه­گیری خوشه­ای تصادفی بود؛ بدین صورت که از میان مدارس شهرکرمانشاه، مدارس ابتدایی و از میان مدارس ابتدایی، یک مدرسه و از میان کلاس­های ابتدایی، یک کلاس و از میان آنها، 30 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه  15نفره (آزمایش وکنترل) قرارگرفتند. به منظورگردآوری داده­ها، از آزمون حل مسئله ریاضی و پرسشنامه مهارت­های ارتباطی کودکان بارتون جی (1990) استفاده شد و روایی بر اساس روش روایی صوری و پایایی بر اساس آلفای کرونباخ 87% گزارش شده است. یافته‌ها: نتایج نشان داد، بازی آموزشی تعاملی بر مهارت ارتباطی و حل مسئله ریاضی دانش‌آموزان ابتدایی شهر کرمانشاه، اثربخش بود.  نتیجه‌گیری: بر­اساس یافته­ های به‌دست‌آمده، بازی آموزشی تعاملی، بر مهارت ارتباطی و حل مسئله ریاضی دانش‌آموزان ابتدایی شهرکرمانشاه مؤثر بود و بر همین اساس پیشنهاد می‌شود که از بازی­های تعاملی در آموزش دانش‌آموزان استفاده شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Interactive Educational Game on Communication Skills and Math Problem Solving

نویسندگان [English]

  • Amir Sabzipour 1
  • osve fathi 2
1 Departmenteducation_unevercity_pnutehran_lran
2 Payam Noor university
چکیده [English]

Background and goals: due to its undeniable role and importance, mathematics course, if it is not paid attention to; many weaknesses will be noticed in the students' learning, and the students who have weaknesses in this field, will have difficulties in their education and related issues. They will have problems in choosing their field as well as their field of work. Based on this, this study was conducted with the aim of the effectiveness of the interactive educational game on communication skills and solving mathematical problems of elementary school students in Kermanshah city. Methods: The method of this study is practical in terms of its purpose, and in terms of its implementation, it is part of semi-experimental research with a pre-test-post-test design. The population of this study included all primary school students of Kermanshah city in the academic year of 1402-1403. The sampling method was a random cluster in such a way that 30 people were randomly selected from among the schools of Kermanshah city, elementary schools, one school from among the elementary schools, and one class among the elementary classes. A group of 15 people (test and control) were placed. In order to collect data, the mathematical problem solving test and the children's communication skills questionnaire of Barton G (1990) were used, the validity based on the face validity method and the reliability based on Cronbach's alpha was reported as 87%. Findings: The results showed that the interactive educational game has an effect on communication skills and math problem solving of elementary school students in Kermanshah city. Conclusion: Based on the findings, interactive educational games can have an effect on communication skills and solving math problems of elementary school students in Kermanshah, and based on this, it is suggested that interactive games be used in the education of students..

کلیدواژه‌ها [English]

  • . Communication skills
  • . Interactive educational game
  • . Mathematical problem solving
  • . Students
  • elementary