تأثیر توسعه مهارت‌های حرکتی بر عزت نفس و میزان فعالیت بدنی دانش‌آموزان دوره اول مقطع ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران،‌ایران

10.48310/reek.2024.16703.1341

چکیده

پیشینه و اهداف: هدف از تحقیق حاضر، بررسی تأثیر توسعه مهارت‌های حرکتی  بر عزت نفس و میزان فعالیت بدنی دانش‌آموزان بود. روش: این تحقیق به روش نیمه‌تجربی و از  نظر هدف، کاربردی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه دانش‌آموزان پسر ۷ الی۱۰ ساله در مقطع ابتدایی استان مازندران در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ تشکیل دادند که برای تعیین حجم نمونه از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده شد. در این مطالعه تعداد ۳۰ دانش‌آموز در دو  گروه 15 نفره کنترل و آزمایش انتخاب شدند. ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات شامل پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت - فرم کوتاه (1967) و پرسشنامه بین‌المللی فعالیت بدنی کودکان و نوجوانان (IPAQ) بود. گروه تجربی به مدت 36 جلسه و هر جلسه 30  الی 45 دقیقه تحت تمرین با برنامه تمرینی منتخب قرارگرفت. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد، توسعه مهارت‌های حرکتی بر عزت نفس و میزان فعالیت بدنی دانش‌آموزان اثرگذار بود؛ اما گروه‌های تحقیق در پیش‌آزمون امتیازات کمتری در متغیر عزت نفس در مقایسه با پس‌آزمون داشتند؛ ولی تفاوت معنی‌داری بین گروه‌ها مشاهده نشد و نیز بر متغیر میزان فعالیت بدنی این تأثیر معنادار نبوده‌است.  نتیجه‌گیری: متولیان امر آموزش و پرورش و مدیران مدارس می‌بایست  به جهت طراحی دستورالعمل‌هایی برای ایجاد محیطی سالم و مناسب برای آموزش و توسعه برنامه‌های سلامت‌محور کوشا باشند .

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Motor Skills Development on Self-Esteem and Physical Activity Level of First Grade Elementary School Students

نویسندگان [English]

  • morteza Homayounnia Firouzjah
  • Farahnaz Ghasemian
Department of Physical Education, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and Objectives: The purpose of this research was to investigate the effect of motor skills development on self-esteem and physical activity. Method: This research is a semi-experimental method and has an applied purpose. The statistical population of this research was made up of all male students aged 7 to 10 in the elementary school of Mazandaran province in the academic year of 2021-2022, and a simple random sampling method was used to determine the sample size. In this study, 30 students were selected in two groups of 15 control and  experimental group. Data collection tools included the Cooper Smith Self-Esteem Questionnaire - Short Form (1967) and the International Physical Activity Questionnaire for Children and Adolescents (IPAQ). The experimental group was trained for 36 sessions and each session lasted 30-45 minutes with the selected training program. Descriptive statistics and two-way analysis of variance were used to covariance. Findings: The results showed that the development of movement skills had an effect on the self-esteem and the amount of physical activity of the students, but the research groups in the pre-test had lower scores in the variable of self-esteem compared to the post-test, but no significant difference was observed between the groups (05 P < 0.00) and this effect was not significant on the variable of physical activity (P < 0.05). Conclusion: The authorities in charge of education and school administrators must strive to design guidelines for creating a healthy and suitable environment for education and developing health-oriented programs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Elementary school
  • Movement skills
  • Physical activity level
  • Physical literacy
  • Self-esteem
  • Students