رابطه مدیریت دانش و رفتار اطلاع‌یابی با سبک ترجیحی تدریس ‏‏معلمان ابتدایی، نقش ‏‏‏میانجی‌گرانه خلاقیت معلمان‎

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی،دانشگاه علوم و تحقیقات،تهران،ایران

2 گروه آموزش علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان،صندوق پستی 889-14665 تهران،ایران

3 استادیار گروه علوم تربیتی،دانشگاه علوم و تحقیقات،تهران،ایران.

10.48310/reek.2024.16567.1322

چکیده

پیشینه و اهداف: سبک­های تدریسی که معلمان انتخاب می­کنند، تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارند؛ لذا هدف از پژوهش ‏‏حاضر ‏بررسی رابطه مدیریت دانش و رفتار اطلاع­یابی با سبک ترجیحی تدریس معلمان ابتدایی شهر سنندج با ‏‏توجه به ‏نقش میانجی­‌گرانه خلاقیت معلمان می­باشد. روش‌ها‌: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی همبستگی با استفاده از روش معادلات ساختاری است. جامعه ‏آماری ‏این پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر سنندج است که در سال تحصیلی 1403-1402مشغول به ‏‏خدمت هستند. حجم نمونه (300 نفر) با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه­ای تعیین شد. شرکت‌کنندگان به «پرسشنامه­­ مدیریت دانش» پروبست و همکاران، «پرسشنامه ‏‏خلاقیت» عابدی، «پرسشنامه رفتار اطلاعاتی» هسو و همکاران و «پرسشنامه سبک ترجیحی تدریس» ‏‏موسی‌پور پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، از ضریب همبستگی و معادلات ساختاری بهره‌گیری شد. یافته‌ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان می‌دهد که مدیریت دانش و رفتار اطلاع‌یابی، با خلاقیت و سبک‌های ‏ترجیحی ‏تدریس، رابطه معناداری دارند. همچنین خلاقیت، با سبک‌های ترجیحی تدریس نیز دارای رابطه معناداری ‏است. ‏علاوه بر این، خلاقیت، نقش میانجی بین مدیریت دانش و سبک‌های ترجیحی تدریس و همچنین بین رفتار ‏‏اطلاع‌یابی و سبک‌های ترجیحی تدریس ایفا می‌کند. مدل پژوهش نیز دارای برازش مطلوبی است. نتیجه‌گیری: مدیریت دانش و رفتار اطلاع‌یابی، با ارائۀ منابع دانشی و اطلاعاتی، سبب دسترسی بیشتر افراد به ایده­های نو و ‏‏خلاق در تدریس می‌شود و گرایش معلمان به استفاده از سبک­های تدریس فعال را ‏افزایش می‌دهد؛ .‎

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Relationship Between Knowledge Management and Information Seeking Behavior with Primary Teachers' Preferred Teaching Style: The Mediating Role of Teachers' Creativity

نویسندگان [English]

  • shilan azin 1
  • maryam esfahani 2
  • masoumeh sadat 3
1 The Student of Master Educational Research, Science and Research, Tehran, Iran‎
2 Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, University of Science and Research, Tehran‎
چکیده [English]

Background and Objectives: The teaching styles that teachers choose are influenced by various factors. Therefore, the aim of ‎the present ‎research is to investigate the relationship between knowledge management and information-‎seeking ‎behavior with the preferred teaching style of elementary school teachers in the city of Sanandaj, ‎considering ‎the mediating role of teacher creativity‏.‏ Methods: The present study employs a descriptive-correlational research design using the structural equation modeling ‎method. ‎Statistical population for this research consists of all elementary school teachers in the city of ‎Sanandaj who ‎were active during the 2023-2024 academic year, totaling 1672 individuals according to ‎available ‎statistics. A sample size of 300 was determined using the convenience sampling method. ‎Participants ‎responded to the Knowledge Management Questionnaire by Probst et al. (2000), the Abedi ‎Creativity ‎Questionnaire (1986), the Information Behavior Questionnaire by Hsu et al. (2009), and the ‎Preferred ‎Teaching Style Questionnaire by Moosapour (1998). For data analysis, correlation coefficients ‎and ‎structural equations were utilized using SPSS and Lisrel software‎. Findings: The research findings indicate that knowledge management and information-seeking behavior have ‎‎a notable  relationships with creativity and preferred teaching styles. Additionally, creativity also has a ‎‎significant relationship with preferred teaching styles. Moreover, creativity plays a mediating role between ‎‎knowledge management and preferred teaching styles, as well as between information-seeking behavior and ‎‎preferred teaching styles. The research also demonstrates a good fit‏ .Conclusion: Knowledge management and information-seeking behavior, by providing knowledge and ‎informational ‎resources, lead to greater access to new and creative ideas in teaching and enhance teachers' ‎inclination ‎towards using student-centered teaching styles. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • .Creativity
  • .Knowledge management
  • .Information-seeking behavior
  • .Preferred teaching ‎