طراحی و اعتباریابی الگوی مطلوب برنامه درسی مبتنی بر یادگیری پدیده محور در دانشگاه فرهنگیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه برنامه ریزی درسی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر طراحی و اعتباریابی الگوی مطلوب برنامه درسی مبتنی بر یادگیری پدیده محور در دانشگاه فرهنگیان می باشد.پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت آمیخته اکتشافی متوالی است (کیفی -کمی)، از نظر گردآوری اطلاعات روش میدانی بود.جامعه آماری بخش کیفی صاحب‌نظران و اساتید دانشگاه فرهنگیان - آذربایجان غربی و شرقی /صاحبنظران و متخصصان برنامه ریزی درسی که با نمونه‌گیری هدفمند تا اشباع نظری انتخاب می‌شوندجامعه آماری بخش کمی شامل کلیه اساتید دانشگاه فرهنگیان - آذربایجان غربی و شرقی که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب می-شوندابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی شامل مصاحبه با صاحبنظران و خبرگان می باشدبعد از انجام بخش کیفی تحقیق و شناسایی مولفه های الگوی مطلوب برنامه درسی مبتنی بر یادگیری پدیده محور در دانشگاه فرهنگیان برای سنجش متغیرهای مدل از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شدهنگام تجزیه و تحلیل دقیق داده‌های بخش کیفی، مفاهیم از راه کدگذاری، به گونه مستقیم از رونوشت مصاحبه مشارکت کنندگان در پژوهش (کدهای زنده) یا با توجه به موارد مشترک کاربرد آن‌ها، ایجاد شد.در تحلیل کمی در طراحی مدل و تعیین میزان تاثیرگذاری متغیرها از آزمون‌های تحلیل مسیر، معادلات ساختاری، برازش مدل و ماتریس کوواریانس در نرم افزار آماری Lisrel نسخه 8.80 استفاده می‌شود.تحلیل داده‌های به‌دست‌آمده نشان داد که برنامه درسی مبتنی بر یادگیری پدیده‌محور، واجد ساختاری چندلایه و نظام‌مند است که مؤلفه‌ها و ابعاد آن نه به‌صورت تصادفی، بلکه در پاسخ به تحولات اجتماعی، فناوری، و نظریه‌های نوین یادگیری شکل گرفته‌اند. این مؤلفه‌ها که در قالب چهارده بُعد اصلی طبقه‌بندی شده‌اند، هر یک کارکرد مشخصی در جهت تحقق اهداف برنامه درسی مبتنی بر یادگیری دارند.همچنین نتایج به‌دست‌آمده از اعتبار الگوی برنامه درسی پدیده‌محور نشان‌دهنده آن هستند که این الگو در مجموع برای دانشگاه فرهنگیان از اعتبار مناسبی برخوردار است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing and validating the optimal curriculum model based on phenomenon-based learning at Farhangian University

نویسندگان [English]

  • roghayeh alizadeh giloo
  • Hossin Baghaei
Department of Curriculum Planning, Mara.C., Islamic Azad University, Marand, Iran
چکیده [English]

The purpose of the research is to design and validate the desired curriculum model based on phenomenon-based learning at Farhangian University. The research is applied in terms of its purpose and is a mixed exploratory study (qualitative-quantitative) in terms of its nature. The field method was used in terms of data collection. The statistical population of the qualitative part is experts and professors of Farhangian University - West and East Azerbaijan / who are selected by purposive sampling until theoretical saturation. The statistical population of the quantitative part includes all professors of Farhangian University - West and East Azerbaijan who are selected by cluster random sampling. The data collection tool in the qualitative part includes interviews with experts. After conducting the qualitative part of the research and identifying the components of the desired curriculum model based on phenomenon-based learning at Farhangian University, a researcher-made questionnaire was used to measure the variables of the model. When analyzing the data of the qualitative part, concepts were created directly from the transcripts of the interviews of the participants in the research (live codes) through coding. In the quantitative analysis of the model design and determining the effectiveness of the variables, the tests Path analysis, structural equations, model fitting, and covariance matrix are used in Lisrel statistical software version 8.80. Data analysis showed that the phenomenon-based learning curriculum has a multilayered and systematic structure, whose components and dimensions have not been formed randomly, but rather in response to social developments, technology, and new learning theories. These components, which are classified into fourteen main dimensions, each have a specific function in achieving the goals of the learning-based curriculum. The results obtained from the validity of the phenomenon-based curriculum model indicate that this model is generally valid for Farhangian University.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Curriculum
  • phenomenon-based learning
  • Farhangian University
  • curriculum planning experts and specialists
  • curriculum model