بررسی تاثیر تلفیق فناوری واقعیت مجازی بر یادگیری دانش آموزان دوره ابتدایی در درس هنر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه اراک

2 کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

3 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر تلفیق فناوری واقعیت مجازی بر یادگیری دانش آموزان دوره ابتدایی در درس هنر بود. از روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی منطقه 5 شهر تهران که در سال تحصیلی 03-1402 مشغول به تحصیل هستند، بود. از آن‌جایی که به خاطر شرایط مدرسه و آموزش و پرورش امکان تغییر کلاس‌های دانش آموزان وجود نداشت، روش نمونه گیری در درسترس استفاده شد. به این صورت که از منطقه 5 شهر تهرانی، دبستان ابتدایی دخترانه مبتکر اندیشمند انتخاب و دانش‌آموزان پایه ششم به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (14 نفر) و گواه (14 نفر) تقسیم شدند. جهت بررسی میزان یادگیری دانش آموزان در درس هنر از آزمون محقق‌ساخته یادگیری مهارت نقاشی استفاده شد. گروه آزمایش به مدت 6 جلسه 50 دقیقه ای مهارت نقاشی را ازطریق پروتکل واقعیت مجازی آموزش دیدند. گروه کنترل آموزش به روش مرسوم دریافت کردند. پس از پایان جلسات در دو گروه مجددا آزمون یادگیری به عنوان پس آزمون بر روی هر دو گروه اجرا شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از شاخص‌های آماری توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد تلفیق فناوری واقعیت مجازی بر یادگیری درس هنر دانش‌آموزان دورۀ ابتدایی مؤثر است. از این رو می توان نتیجه گرفت که فناوری واقعیت مجازی می‌تواند به عنوان یک ابزار آموزشی مؤثر در حوزه هنر مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به نتایج این پژوهش، می‌توان به این نتیجه رسید که استفاده از واقعیت مجازی در آموزش هنر، باعث بهبود درک مفاهیم هنری و در نهایت ارتقای سطح یادگیری آن‌ها می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the effect of integrating virtual reality technology on the learning of art lessons of primary school students

نویسندگان [English]

  • Soror Shojaei Pajoh 2
  • Masomeh Sadat Abtahi 3
1
2 Master of Educational Technology, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Islamic Education, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]

This study aimed to investigate the impact of integrating virtual reality technology on the learning of elementary school students in art classes. A quasi-experimental pretest-posttest control group design was employed. The population comprised all sixth-grade female students in District 5 of Tehran, Iran, enrolled in the 2023-2024 academic year. Due to school and educational constraints, a convenience sampling method was used. Accordingly, Motaker Andishmand Elementary School for Girls in District 5 of Tehran was selected, and sixth-grade students were randomly assigned to two groups: experimental (n=14) and control (n=14). A researcher-made painting skill assessment was used to measure students' learning in art. The experimental group received 6 x 50-minute painting lessons using a virtual reality protocol, while the control group received traditional instruction. Post-tests were administered to both groups after the intervention. To analyze the data, descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (covariance analysis) were employed. The findings revealed that integrating virtual reality technology significantly improved elementary students' art learning. Therefore, it can be concluded that virtual reality can be used as an effective instructional tool in the field of art. Based on the results of this study, it can be inferred that using virtual reality in art education enhances students' understanding of artistic concepts and ultimately improves their learning outcomes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • New technologies
  • virtual reality
  • learning
  • art lessons
  • elementary school