تاثیر استفاده از سیستم تدریس خصوصی هوشمند شخصی سازی شده (ITS) بر انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

2 استادیار تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

3 دانشیار تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

چکیده

زمینه و هدف: انگیزة پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی، دو عامل حیاتی در موفّقیّت تحصیلی دانش‌آموزان به شمار می‌روند. انگیزة پیشرفت، نیرویی است که دانش‌آموزان را به‌سوی یادگیری و کسب موفّقیّت سوق می‌دهد، درحالی‌که خودکارآمدی، باور آن‌ها به توانایی‌هایشان را تقویّت می‌کند. پژوهش حاضر، با هدف بررسیِ تأثیرِ سیستمِ تدریسِ خصوصیِ هوشمندِ شخصی‌سازی‌شده (ITS) بر انگیزة پیشرفت و خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان پایة هفتم، انجام شده است.

روش‌ها‌: این مطالعه، از روش شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون_پس‌آزمون و گروه کنترل بهره گرفته و جامعة آماری آن شامل دانش‌آموزان پایة هفتم یک مدرسه منتخب بوده است. نمونه‌گیری به روش تصادفی انجام شد و ۶۰ دانش‌آموز به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزارهای گردآوری داده شامل پرسشنامه‌های استاندارد انگیزة تحصیلی (1981،1980) و خودکارآمدی تحصیلی جینگ و مورگان (1999) بود.

یافته‌ها: تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس، انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که استفاده از ITS تأثیر معناداری بر افزایش انگیزش پیشرفت و خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان دارد. دانش‌آموزانی که از این سیستم استفاده کردند، نسبت به گروه کنترل پیشرفت قابل‌توجّهی در ابعاد انگیزشی و خودکارآمدی نشان دادند. این یافته‌ها، با نظریه‌های آموزشی همسو بوده و بیانگر آن است که آموزش‌های شخصی‌سازی‌شده همراه با بازخوردهای آنی می‌توانند، حس توانمندی و اعتمادبه‌نفس دانش‌آموزان را تقویّت نمایند.

نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش، استفاده از سیستم تدریس خصوصی هوشمند، تاثیر معناداری بر انگیزه پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان دارد. پیشنهاد می‌شود در طراحی و پیاده‌سازی سیستم‌های تدریس خصوصی هوشمند، به ارائه بازخورد سازنده و شخصی‌سازی‌شده، استفاده از تکنیک‌های گیمیفیکیشن و ایجاد محیط‌های یادگیری تعاملی توجه ویژه‌ای شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of using the personalized Intelligent Tutoring System (ITS) on the progress motivation and academic self-efficacy of seventh grade students

نویسندگان [English]

  • mahshid mohammadi 1
  • mahdi vahedi 2
  • hamid reza maghami 3
1 Department of Educational Technology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor of Educational Sciences - Educational Technology Department of Educational Technology, Faculty of Psychology and Education Allameh Tabataba'i University
3 Associate Professor of Educational Technology, Faculty of Psychology and Educational, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and Purpose: Academic achievement motivation and self-efficacy are two critical factors in students' academic success. Achievement motivation is the force that drives students to learn and achieve success, while self-efficacy strengthens their belief in their abilities. The present study aimed to investigate the effect of the Intelligent Personalized Tutoring System (ITS) on academic achievement motivation and self-efficacy of seventh grade students. Methodology: This study utilized a quasi-experimental method with a pretest-posttest control group design. The statistical population consisted of seventh-grade students from a selected school. Sampling was conducted using a random method, and 60 students were divided into experimental and control groups. Data collection tools included the standardized Academic Motivation questionnaires (1980, 1981), the Academic Self-Efficacy Questionnaire by Jinks and Morgan (1999). Results: Data analysis was conducted using covariance analysis (ANCOVA). The findings revealed that the use of ITS had a significant impact on increasing students' achievement motivation and academic self-efficacy. Students who utilized this system demonstrated a notable improvement in motivational and self-efficacy aspects compared to the control group. These findings align with educational theories, particularly Bandura’s self-efficacy theory, indicating that personalized instruction accompanied by immediate feedback can enhance students’ sense of competence and confidence. Conclusion: According to the results of this study, the use of smart tutoring system has a significant impact on students' motivation for academic achievement and academic self-efficacy. It is suggested that special attention be paid to providing constructive and personalized feedback, using gamification techniques, and creating interactive learning environments in the design and implementation of smart tutoring systems.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Intelligent Tutoring System
  • Personalized Learning
  • Achievement Motivation
  • Academic Self-Efficacy
  • Educational Technology