هم سنجی تاب آوری و رفتارهای قلدرانه در پسران 7 تا 12 سال با تجربه تروماتیک و بدون آن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه،واحد اراک ،دانشگاه آزاد اسلامی،اراک،ایران

2 کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه،دانشگاه آزاد اسلامی،اراک،ایران

چکیده

زمینه و هدف: تعطیلی مدارس و کاهش فعالیت کودکان مشکلات زیادی را در رفتار‌های دانش آموزان در مواجهه با حوادث غیرمنتظره به وجود می‌آورد؛ بنابراین می توان انتظار داشت تجارب تروماتیک و سوگ والدین بر سلامت روان دانش آموزان تأثیرگذار باشد. هدف از مطالعه حاضر هم‌سنجی تاب آوری و رفتارهای قلدرانه در پسران 7 تا 12 دارای تجربه تروماتیک و بدون آن بود.

روش: طرح تحقیق علی_ مقایسه ای بود. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان دوره ابتدایی شهر ساوه در سال تحصیلی 1402-1401 تشکیل می‌دادند . از بین آنها نمونه‌ای به تعداد 400 نفر در دو گروه 200نفری دارای تجارب تروماتیک و بدون آن به روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای انتخاب شدند. تمام شرکت کنندگان ابزارهای مورداستفاده در پژوهش، شامل پرسشنامه غربال‌گری حوادث تروماتیک فورد (Ford)، پرسشنامه قلدری ایلی نویز (IBS)، تاب‌آوری کودک و نوجوان انگار و لیبنبرگ (CYRM) را تکمیل نمودند.

یافته ها: آزمون t مستقل نشان داد بین دو گروه با و بدون تجارب تروماتیک در مولفه‌های قلدری و تاب‌آوری تفاوت معناداری وجود دارد. به طوریکه افراد با تجارب تروماتیک در تمام مولفه های قلدری نمره بالاتری داشتند که حاکی از آسیب بیشتر این مولفه ها در این گروه بود (001/0> P). همچنین افراد با تجارب تروماتیک تاب آوری کمتری از خود نشان داده بودند (001/0> P).

نتیجه گیری: یافته‌ها نشان می‌دهد که افزایش تاب‌آوری می‌تواند به کاهش اثرات منفی تروما، کاهش پرخاشگری و ارتقای رفتارهای اجتماعی سالم کمک کند. این نتایج بر نیاز به مداخلات مبتنی بر مدرسه برای تقویت تاب‌آوری و مهارت‌های اجتماعی در میان کودکان آسیب‌دیده از تروما تأکید می‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of resilience and bullying behaviors in 7-12 year old boys with and without traumatic experience

نویسندگان [English]

  • Soheil Hashemi 1
  • Reza Sheibanifar 2
1 Master of School Counseling, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran
2 Master of school counseling, Islamic Azad University, Arak,Iran(Teacher)
چکیده [English]

Background and Objective: School closures and reduced children's activities create many problems in students' behaviors when faced with unexpected events; therefore, it can be expected that traumatic experiences and parental bereavement will affect students' mental health. The aim of the present study was to compare resilience and bullying behaviors in boys aged 7 to 12 with and without traumatic experiences.

Methodology: The design of the causal-comparative research was conducted. The statistical population of this study consisted of elementary school students in Saveh in the academic year 2022-2023. From among them, a sample of 400 people was selected in two groups of 200 people with and without traumatic experiences using multi-stage sampling. All participants completed the instruments used in the study, including the Ford Traumatic Incident Screening Questionnaire (Ford), the Illinois Bullying Questionnaire (IBS), and the Angar and Liebenberg Child and Adolescent Resilience Measure (CYRM).

Findings: Multivariate analysis of variance showed that there was a significant difference between the two groups with and without traumatic experiences in the components of bullying and resilience. So that people with traumatic experiences had higher scores in all bullying components, indicating greater damage to these components in this group (P <0.001). Also, people with traumatic experiences showed less resilience (P <0.001).

Conclusion: The findings suggest that enhancing resilience may help mitigate the negative effects of trauma, reduce aggression, and promote healthy social behaviors. These results highlight the need for school-based interventions to strengthen resilience and social skills among children affected by trauma

کلیدواژه‌ها [English]

  • Traumatic
  • experiences
  • Bullying behaviors
  • Resilience
  • Parental bereavement
  • Students