الگوی جاری برنامه های درسی دوره پیش دبستانی در مناطق روستایی و عشایر: مورد مطالعه پیش-دبستانی های ضمیمه مدارس ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران

2 دکتری مطالعات برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

3 استادیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران

چکیده

زمینه و هدف: دوره پیش دبستانی به عنوان یکی از دوره‌های مهم در نظام آموزش عمومی به شمار می‌آید که کمتر مورد توجه است این دوره در مناطق روستایی و عشایر که جمعیت نوآموزان کم است به صورت ضمیمه مدارس ابتدایی تشکیل می‌شود از این رو هدف پژوهش حاضر واکاوی وضع موجود برنامه-های درسی دوره پیش دبستانی در مناطق روستایی و عشایر ضمیمه مدارس ابتدایی روستایی است. روش‌ها‌: این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش داده‌ بنیاد انجام گرفت. حوزه پژوهش شامل کلیه مربیان، آموزگاران و مدیران مدارس روستایی و عشایر دارای دوره پیش دبستانی در استان خراسان جنوبی بودند که از طریق نمونه‌گیری هدفمند از نوع ملاک ‌محور انتخاب شدند. داده‌ها از طریق مصاحبه‌ی نیمه ساختاریافته با هجده نفر از آموزگاران، هفت نفر از مربیان مستقل دوره پیش‌دبستانی روستایی و پنج نفر از مدیر مدارس روستایی و عشایر جمع‌آوری شد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. برای تأمین روایی و پایایی از معیارهای لینکن و کوبا استفاده شد. یافته‌ها: : نتایج پژوهش نشان‌دهنده‌ی بیست‌ مفهوم محوری و هفت مقوله منتخب است که در قالب مدل پارادیمی شامل برنامه‌ریزی درسی جزیره‌ای و غیر مدون به عنوان شرایط محوری، شرایط علّی(ضعف مهارت مربیان، چالش‌های محیطی، ضعف نگرشی- فرهنگی و ضعف محتوایی)، عوامل زمینه‌ای (زمینه‌های اجتماعی، سازمانی و خانوادگی)، راهبردهای پیشنهادی(استقلال آموزش و پرورش پیش دبستانی به عنوان معاونت، تخصص گرایی، حمایت و پشتیبانی و برنامه‌ریزی بومی‌گرا)، عوامل مداخله‌ای (رویکرد برنامه‌ریزی درسی، نیازسنجی، توجه به توسعه حرفه‌ای مجریان و نگرش سیستمی) و پیامد (کاهش اثربخشی و کارایی برنامه‌درسی) سازمان یافت. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت در زمینه بهبود وضعیت جاری برنامه‌های درسی دوره پیش دبستانی در مناطق روستایی و عشایر نیازمند تجدیدرویکرد برنامه‌ریزی، اجرای بهینه و تجدیدساختار آموزش و پرورش هستیم.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Current Pattern of Preschool Curriculum in Rural and Nomadic Areas: Case Study of Preschools Attached to Primary Schools

نویسندگان [English]

  • Meysam Gholampour 1
  • Mohammad Mahmoodi Boureng 2
  • Seyed Ehsan Afsharizadeh 3
1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran
2 PhD in Curriculum Studies, University of Birjand, Birjand, Iran
3 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran
چکیده [English]

Background and Objectives: Preschool is considered one of the important periods in the general education system that is less considered. This period is organized as an annex to primary schools in rural and nomadic areas where the population of new students is small. Therefore, the aim of the present study is to analyze the current status of preschool curricula in rural and nomadic areas attached to rural primary schools. Methods: This study was conducted with a qualitative approach and data-based method. The research area included all educators, teachers, and principals of rural and nomadic schools with preschool in South Khorasan Province, who were selected through purposive sampling of the criterion-based type. Data were collected through semi-structured interviews with eighteen teachers, seven independent educators of rural preschools, and five principals of rural and nomadic schools. Open, axial, and selective coding methods were used to analyze the data. Lincoln and Cuba criteria were used to ensure validity and reliability. Findings: The results of the study indicate twenty central concepts and seven selected categories that were organized in a paradigmatic model including insular and uncodified curriculum planning as central conditions, causal conditions (weakness of teachers' skills, environmental challenges, weak attitude-cultural and weak content), contextual factors (social, organizational and family contexts), suggested strategies (independence of preschool education as a deputy, specialization, support and support, and indigenous-oriented planning), intervention factors (curriculum planning approach, needs assessment, attention to the professional development of implementers, and systemic attitude), and outcome (decreased effectiveness and efficiency of the curriculum). Conclusion: According to the findings, we can conclude that in order to improve the current situation of preschool curricula in rural and nomadic areas, we need a new approach to planning, optimal implementation, and restructuring of education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Curriculum
  • Preschool
  • Rural
  • Nomads
  • Data-Based Approach