تأثیر کاربرد هوش مصنوعی در تدریس بر توانمندسازی و خودکارآمدی معلمان ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 1 . استادیار گروه علوم تربیتی و مشاوره دانشگاه پیام نور تهران ,ایران.

2 2. استادیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران

چکیده

زمینه و هدف: پیشرفت‌های اخیر در فناوری هوش مصنوعی، امکانات جدیدی را برای بهبود فرایندهای آموزشی و تدریس فراهم کرده است. بهره‌گیری از این فناوری می‌تواند نقش معلمان را دگرگون کرده و بر توانمندسازی و باورهای خودکارآمدی آن‌ها تأثیرگذار باشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر کاربرد هوش مصنوعی در تدریس بر توانمندسازی و خودکارآمدی معلمان دوره ابتدایی بود. روش‌ها: روش انجام این تحقیق، نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون، همراه با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری، شامل معلمان دوره ابتدایی منطقه یک شهر تهران در سال تحصیلی 04-1403 بود. از میان آن‌ها، با روش نمونه‌گیری در دسترس، ۳۰ نفر انتخاب شده و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (۱۵ نفر) و کنترل (۱۵ نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در یک برنامه آموزشی شش‌جلسه‌ای مبتنی بر کاربرد هوش مصنوعی در تدریس شرکت کرد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه توانمندسازی لی و ژو (۲۰۲۲) و خودکارآمدی تدریس تشانن ـ موران و وولفولک هوی (۲۰۰۱) بود. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد معلمان گروه آزمایش که در تدریس خود از هوش مصنوعی استفاده کردند، نسبت به گروه کنترل، بهبود معناداری در متغیرهای توانمندسازی (05/0P< و 459/430 F=) و خودکارآمدی ( 05/0P< 668/ 704F=) داشتند. نتایج تحلیل کوواریانس این تفاوت را از نظر آماری تأیید کرد. نتیجه‌گیری: بر این اساس، می‌توان نتیجه گرفت که ادغام هوش مصنوعی در فرایند تدریس، نه‌تنها به ارتقای کیفیت آموزشی کمک می‌کند، بلکه به‌عنوان ابزاری مؤثر در رشد حرفه‌ای معلمان و تقویت باور آن‌ها به توانایی‌های آموزشی خود عمل می‌کند. یافته‌های این پژوهش، ضرورت بازاندیشی در شیوه‌های آماده‌سازی معلمان و طراحی برنامه‌های توانمندسازی مبتنی بر فناوری‌های نوین را برجسته می‌سازد و افقی تازه برای تحول در آموزش معلم‌محور ترسیم می‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Impact of Artificial Intelligence Integration in Teaching on Primary School Teachers’ Empowerment and Self-Efficacy

نویسندگان [English]

  • Fariba Dortaj 1
  • AZAD ALLAHKARAMI 2
1 1 Department of Psychology and Educational Sciences, Payame Noor University, Kerman, Iran.
2 2 Department of educational sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665_889, Tehran, Iran.
چکیده [English]

opportunities for enhancing educational and instructional processes. Leveraging AI can transform the role of teachers and significantly influence their empowerment and self-efficacy beliefs. This study aimed to examine the impact of AI integration in teaching on the empowerment and self-efficacy of primary school teachers. Methods: This study employed a quasi-experimental design with a pretest-posttest control group. The statistical population included all primary school teachers in District 1 of Tehran during the 2024–2025 academic year. From this population, 30 teachers were selected through convenience sampling and randomly assigned to experimental (15) and control (15) groups. The experimental group participated in a six-session training program focused on the application of artificial intelligence (AI) in teaching. Data were collected using the Teacher Empowerment Questionnaire by Lei & Xu (2022) and the Teacher Self-Efficacy Scale by Tschannen-Moran & Woolfolk Hoy (2001). Data analysis was conducted using ANCOVA. Findings: The findings indicated that the teachers in the experimental group, who incorporated artificial intelligence in their teaching, showed a significant improvement compared to the control group in both empowerment (F = 430.459, p < 0.05) and teaching self-efficacy (F = 704.668, p < 0.05). The ANCOVA results confirmed the effectiveness of the intervention. Conclusion: These findings suggest that integrating AI into the teaching process not only enhances instructional quality but also serves as a powerful tool for professional growth and strengthening teachers’ beliefs in their instructional capabilities. The study underscores the need to reconsider teacher preparation methods and develop empowerment programs grounded in emerging technologies, thereby paving the way for a transformative shift in teacher-centered education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Artificial Intelligence"
  • opportunities"
  • Self-Efficacy"
  • Teachers"
  • "
  • Primary"