واکاوی تجارب زیسته معلمان دارای آسیب جسمانی-حرکتی در فرایند تدریس در مدارس ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مشاوره توانبخشی، دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی فرصت‌ها و چالش‌های حرفه‌ای معلمان دارای آسیب جسمانی-حرکتی در فرآیند تدریس در مدارس ابتدایی انجام شد

روش‌ها‌: این پژوهش با رویکرد کیفی و روش پژوهش پدیدارشناسی انجام گرفت. جامعه پژوهش، معلمان دارای آسیب جسمانی-حرکتی شاغل در مدارس ابتدایی استان آذربایجان غربی بودند که از میان آنان، 15 معلم از شهرستان‌های پیرانشهر، اشنویه، نقده و مهاباد به‌صورت هدفمند انتخاب شدند و نمونه‌گیری تا رسیدن به اشباع نظری و تثبیت مضامین ادامه یافت. گردآوری داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساخت‌یافته صورت گرفت. برای سنجش دقت و صحت یافته‌ها، از چهار معیار لینکلن و گوبا شامل اعتبار درونی، قابلیت اعتماد، تأیید و انتقال‌پذیری استفاده شد. بازبینی مشارکت‌کنندگان و هم‌سنجی داده‌ها با همتایان به تقویت اعتبار درونی کمک کرد. همچنین با ثبت مراحل تحقیق و استفاده از نقل‌قول‌های مستقیم، قابلیت تأیید و انتقال‌پذیری نتایج افزایش یافت. به منظور سنجش پایایی داده‌ها، دو مصاحبه با فاصله دو هفته‌ای بازآزمون شد و انسجام پاسخ‌ها تأیید گردید. یافته‌ها: تحلیل داده‌ها با استفاده از رویکرد کلایزی نشان داد که این معلمان با پنج چالش اساسی شامل «موانع فیزیکی محیط کار»، «نگرش منفی مدیران و والدین»، «فشار برای اثبات توانمندی»، «کمبود منابع آموزشی» و «کلیشه‌های اجتماعی» مواجه هستند. با این حال، تجربه زیسته آنان بیانگر وجود پنج فرصت مهم در حرفه معلمی بود: «فرصت‌های ارتباطی و روانی»، «ارتقای نگرش و انگیزه در محیط کاری» و «رشد حرفه‌ای»، «تقویت فرهنگ پذیرش و عدالت آموزشی» و «بهره‌گیری از فناوری و راهبردهای نوین تدریس».

نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد نظام آموزشی کشور نیازمند بازنگری در سیاست‌های زیرساخت‌های فیزیکی، آموزش مدیران و کارکنان و حمایت‌های حرفه‌ای از معلمان دارای آسیب جسمانی-حرکتی است. بر اساس تجارب زیسته مشارکت‌کنندگان، اتخاذ رویکردهایی برای کاهش فشارهای روانی، مقابله با کلیشه‌های اجتماعی و تقویت فرصت‌های حرفه‌ای می‌تواند گامی مؤثر در تحقق عدالت آموزشی باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Exploring the Lived Experiences of Teachers with Physical-Motor Disabilities in the Teaching Process at Elementary Schools

نویسندگان [English]

  • sannar pirkani 1
  • Anahita Khodabakhshi Koolaee 2
1 Master’s Student in Rehabilitation Counseling, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Psychology and Educational Sciences, Faculty of Humanities, Khatam University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and Objectives: In recent years, ensuring equal participation of teachers with disabilities in the education system has become a crucial aspect of achieving social justice. The present study aimed to identify the professional opportunities and challenges faced by teachers with physical-motor disabilities in the teaching process at elementary schools.

Methods: consisted of elementary school teachers with physical-motor disabilities working in West Azerbaijan Province. Fifteen participants from Piranshahr, Oshnavieh, Naqadeh, and Mahabad were purposefully selected, and sampling continued until data saturation and thematic consistency were achieved. Data were collected through semi-structured interviews. To ensure the accuracy and credibility of the findings, Lincoln and Guba’s four criteria—including credibility, dependability, confirmability, and transferability—were employed. Member checking and peer debriefing enhanced credibility, while documenting the research process and using direct quotations strengthened confirmability and transferability. To assess data reliability, two interviews were re-conducted after a two-week interval, confirming the consistency of responses. Findings: Data analysis using Colaizzi’s method revealed five main challenges experienced by these teachers: “physical barriers in the work environment,” “negative attitudes from principals and parents,” “pressure to prove competence,” “lack of educational resources,” and “social stereotypes.” However, their lived experiences also indicated the presence of five key opportunities in the teaching profession: “interpersonal and psychological opportunities,” “enhancing attitudes and motivation in the workplace,” “professional growth in teaching,” “promoting a culture of acceptance and educational equity,” and “utilization of technology and innovative teaching strategies.” Conclusion: The findings of this study indicate that the national education system requires a reassessment of policies related to physical infrastructure, the training of school administrators and staff, and professional support for teachers with physical disabilities. Based on the lived experiences of the participants, adopting strategies to reduce psychological pressures, counter social stereotypes, and enhance professional opportunities can be an effective step toward achieving educational equity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teachers with physical-motor disabilities
  • Lived experience
  • Phenomenology
  • Challenges
  • Opportunities