اثربخشی آموزش خودتنظیمی تحصیلی بر خودتنظیمی تحصیلی و ذهن‌آگاهی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی و آموزگار ابتدایی شهرستان سیرجان

چکیده

هدف از پژوهش حاضر اثربخشی آموزش خودتنظیمی تحصیلی بر خودتنظیمی تحصیلی و ذهن­آگاهی در دانش­آموزان دخترمقطع ابتدایی شهر سیرجان در سال 1397 می­باشد.  پژوهش حاضر آزمایشی با پیش­آزمون، پس­آزمون همراه با گروه کنترل می­باشد. در این پژوهش شیوه آموزش خودتنظیمی به عنوان متغیر مستقل و بهبود ذهن­آگاهی و ایجاد و یا افزایش خودتنظیمی به عنوان متغیرهای وابسته در نظر گرفته شدند. جامعه آماری این تحقیق شامل تمام دختران دوره ابتدایی شهر سیرجان است که جمعا 2547 نفردر30 مدرسه می­باشد. روش نمونه­گیری مورد استفاده در این پژوهش، روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای می­باشد. ابزارهای پژوهش شامل دو پرسشنامه: پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی(MSLQ) پینتریچ و دی گروت و ذهن­آگاهی فرایبورگ (FMI-SF) است. یافته­های پژوهش نشان داد آموزش خودتنظیمی با افزایش  ذهن­آگاهی و خودتنظیمی تحصیلی در دانش­آموزان اثربخشی مثبت دارد. در مولفه خودتنظیمی و ذهن­آگاهی بین دو گروه کنترل و آزمایش تفاوت معنی­داری وجود دارد که این نشان می­دهد آموزش خودتنظیمی بر ذهن آگاهی اثر بخشی مثبت داشته است. پیشنهاد می­شود از آموزش خودتنظیمی به منظور افزایش ذهن آگاهی در کلاس­های درس استفاده گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Education Self- Regulation on Education Self- Regulation and Mindfulness

نویسندگان [English]

  • Reza Saberi 1
  • Saeideh Tajaddini 2
1 Assistant Professor, Department of Education, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Master of Educational Psychology & Teacher of Elementary in Sirjan City
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the effectiveness of educational self-regulatory education on academic self-regulation and mindfulness in elementary school students in Sirjan city in 1918. The current study is a pre-test, post-test with control group. In this research, the self-regulation method was considered as independent variable and improvement of mindfulness and creation or increase of self-regulation as dependent variables. The statistical population of this study includes all primary school girls in the city of Sirjan, which has a total of 2547 students in 30 schools. The sampling method used in this research is multistage cluster sampling. In the first stage, among all primary school girls in Sirjan (30 schools), two schools were randomly selected from each school. 30 subjects (60 subjects in total) were randomly selected and tested and tested in two experimental and control groups. The research tools were two questionnaires: Self-Regulation Learning Strategies Questionnaire (MSLQ) (Pintrich and De Grote) and Freiburg's (FMI-SF) Mindfulness. The results of the research showed that self-regulation education increases the knowledge and self-regulation of knowledge in knowledge The students have a positive effect. There is a significant difference between self-regulation and mindfulness between the control and experimental groups, which indicates that self-regulation education has had a positive effect on the mind of knowledge. It is suggested that self-regulation education be used to increase the mindfulness of the classroom.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • Academic self-regulation
  • Mindfulness
  • Primary education