رابطه بین گرایش به یادگیری مادام العمر با رضایت شغلی معلمان زن مقطع ابتدایی شهر گمیشان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 آموزگار ابتدایی،گمیشان،گلستان،ایران

3 دبیر زبان انگلیسی، بهشهر،مازندران، ایران

چکیده

یکی از حوزه‌هایی که موجب افزایش رضایت شغلی معلمان می­شود مقوله یادگیری و به­ویژه گرایش به یادگیری مادام‌العمر است. پژوهش حاضر با هدف سنجش رابطه‌ء بین گرایش به یادگیری مادام العمر با رضایت شغلی معلمان زن مقطع ابتدایی شهر گمیشان صورت پذیرفت. این پژوهش، از لحاظ ماهیت از نوع پژوهش‌های کمی با روش توصیفی- همبستگی می‌باشد.  جامعه‌ء آماری این پژوهش شامل کلیه­ء  معلمان زن مقطع ابتدایی شهرگمیشان، در سال تحصیلی 97- 96 ­و به تعداد 125 نفر می­باشد که از آن میان به روش نمونه‌گیری تصادفی سیستماتیک، 86 نفر انتخاب شدند. از بین 7 مؤلفه‌ء گرایش به یادگیری مادام‌العمر، چهار مؤلفه‌ء: خود مدیریتی، فرایادگیری، ابتکار و نوآوری و قابلیت جمع‌آوری اطلاعات، رابطه‌ء مثبت و معناداری با رضایت شغلی به دست آوردند و سه مؤلفه‌ء دیگر ؛یعنی قابلیت تصمیم­گیری، خودتنظیمی و خودکنترلی، رابطه‌ای با رضایت شغلی نشان ندادند. همچنین از بین مؤلفه‌های گرایش به یادگیری مادام‌العمر، بیشترین میانگین متعلق به مؤلفه‌ء ابتکار و نوآوری (91/2) و کمترین میانگین متعلق به مؤلفه‌ء قابلیت جمع‌آوری اطلاعات (35/2) بوده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship Between The Tendency of Female Teachers Towards Lifelong Learning and Job Satisfaction in Primary Schools of Gomishan

نویسندگان [English]

  • Alireza Badeleh 1
  • Razieh Jazebi 2
  • Aliakbar Esfandiyari Kelaei 3
1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Elementary School Teacher ,Gomishan, Golestan, Iran
3 English Language Teacher, Behshahr, Mazandaran, Iran
چکیده [English]

One of the areas that causes the teachers’ job satisfaction increase is learning and, in particular, the tendency towards lifelong learning. The aim of this study was to measure the relationship between the tendency towards lifelong learning and the job satisfaction of the female teachers of primary schools in Gomishan. This research is a quantitative research with descriptive-correlational method. The statistical population of this study consisted of all the 125 female teachers teaching in primary schools of Gomishan in academic year of 2017 - 2018. Using systematic random sampling, 86 subjects were selected. Among the seven components of the lifelong learning tendency, the four components (self-management, meta-learning, innovation, and data gathering capability) had a positive and significant relationship with job satisfaction while the other three components (decision-making, self-regulation and self-control) did not show the significant relationship with Job satisfaction. Among the components showing the tendency toward lifelong learning, the highest mean belonged to the innovation component (2.91), and the least mean belonged to the data gathering capability (2.35). 

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Lifelong learning"
  • "Job satisfaction"
  • "Primary teachers"