1
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2
دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، طراحی الگوی برنامه درسی آموزش علوم تجربی براساس نظریه هوش چندگانه گاردنر در دوره ابتدایی بود. روش پژوهش، کیفی از نوع تحلیل محتواست که شامل مراحل: تعریف واحد تحلیل، کاهش دادهها، استفاده از نظام مقوله بندی قیاسی، اصلاح نظام مقولهبندی و یک طرح کدگذاری قیاسی بر اساس دادهها و ارائه گزارش از دادههایکیفی بوده است. حوزه پژوهش در این مطالعه، شاملکلیه مقالات و کتب در دسترس، پیرامون آموزش علوم تجربی، نظریه هوش چندگانه گاردنر و دوره ابتدایی است. دادهها در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدکه در قالب مدل اولیه و مدل نهایی شامل ابعاد: نیاز، اهداف، محتوا، روشهای یاددهی – یادگیری، نقش معلم، ارزشیابی، فضا، مواد و منابع، عوامل مدرسهای، یادگیری ضمنی و نتایج برنامه و پیامدها بود، شکل گرفت. در این ارتباط و بر مبنای الگوی مفهومی ارائه شده، نیاز بر اهداف تاثیرگذار بوده و محتوا نیز متاثر از نیاز و اهداف بوده است. محتوا بر نقش معلم، روشهای یاددهی-یادگیری و ارزشیابی تاثیر داشته و راهبردها تحت تاثیر مراحل که شامل فضا، مواد و منابع و شرایط شامل عوامل مدرسهای و یادگیری ضمنی دانشآموزان هستند قرار گرفته است.
تجری, طیبه, & بیانی, مرضیه. (1398). طراحی الگوی برنامه درسی آموزش علوم تجربی دوره ابتدایی بر اساس نظریه هوش چندگانه گاردنر. پژوهش در آموزش ابتدایی, 1(1), 39-50.
MLA
طیبه تجری; مرضیه بیانی. "طراحی الگوی برنامه درسی آموزش علوم تجربی دوره ابتدایی بر اساس نظریه هوش چندگانه گاردنر". پژوهش در آموزش ابتدایی, 1, 1, 1398, 39-50.
HARVARD
تجری, طیبه, بیانی, مرضیه. (1398). 'طراحی الگوی برنامه درسی آموزش علوم تجربی دوره ابتدایی بر اساس نظریه هوش چندگانه گاردنر', پژوهش در آموزش ابتدایی, 1(1), pp. 39-50.
VANCOUVER
تجری, طیبه, بیانی, مرضیه. طراحی الگوی برنامه درسی آموزش علوم تجربی دوره ابتدایی بر اساس نظریه هوش چندگانه گاردنر. پژوهش در آموزش ابتدایی, 1398; 1(1): 39-50.