طراحی الگوی برنامه درسی آموزش علوم تجربی دوره ابتدایی بر اساس نظریه هوش چندگانه گاردنر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

هدف اصلی این پژوهش، طراحی­ الگوی برنامه درسی ­آموزش­ علوم تجربی بر­اساس نظریه هوش چندگانه گاردنر در دوره ابتدایی بود. روش پژوهش، کیفی ­از نوع تحلیل محتواست که شامل مراحل: تعریف واحد تحلیل، کاهش داده­ها، استفاده از نظام مقوله ­بندی قیاسی، اصلاح نظام مقوله­بندی و یک طرح­ کدگذاری قیاسی بر اساس داده­ها و ارائه گزارش از داده­های­کیفی بوده است. حوزه پژوهش در این مطالعه، شامل­کلیه­ مقالات و کتب ­در دسترس، پیرامون آموزش علوم تجربی، نظریه هوش چندگانه گاردنر و دوره ابتدایی است. داده­ها در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدکه در قالب­ مدل ­اولیه و مدل نهایی شامل ابعاد: نیاز، اهداف، محتوا، روش­های یاددهی – یادگیری، نقش معلم، ارزشیابی، فضا، مواد و منابع، عوامل مدرسه­ای، یادگیری ضمنی و نتایج برنامه و پیامدها بود، شکل گرفت. در این ارتباط و  بر مبنای الگوی مفهومی­ ارائه شده، نیاز بر اهداف تاثیرگذار بوده و محتوا نیز متاثر از نیاز و اهداف بوده است. محتوا بر نقش معلم، روش­های یاددهی-یادگیری و ارزشیابی تاثیر داشته و راهبردها تحت تاثیر مراحل­ که شامل فضا، مواد و منابع و شرایط شامل عوامل مدرسه­ای و یادگیری ضمنی دانش­آموزان هستند قرار گرفته است. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a Curriculum Model For Teaching Experimental Science of Primary School Based on Gardner's Multiple Intelligence Theory

نویسندگان [English]

  • Tayyebeh Tajari 1
  • marzieh bayany 2
1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Undergraduate Student of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The main purpose of this study was to design a curriculum model for teaching experimental science in primary school based on Gardner's multiple intelligence theory. The research method is qualitative content analysis, which includes the following steps: the definition of the analysis unit, the data reduction, the use of deductive categorization system, the reformulation of the classification system and a deductive coding scheme based on the data and their qualitative reporting. The research area in this study includes all available books and articles on teaching experimental science, Gardner's multiple intelligence theory, and primary school. The data were analyzed during three stages of open, axial, and selective coding. The initial and final models were formed included the dimensions of need, goals, content, retention-learning methods, teacher's role, evaluation, space, materials and resources, school factors, tacit learning and program results and outcomes. In this regard, based on the conceptual model presented, the need has influenced on goals and the content has been influenced by the needs and objectives. Content affects the role of teacher, retention-learning methods and evaluation. Strategies have also been influenced by processes that include space, materials and resources, and conditions involving school factors and tacit learning of students. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • urriculum
  • Teaching Experimental Sciences
  • Gardner's Mmultiple Intelligence Theory
  • Primary schools