نقش درس افزار آموزش مهارت طناورزی بر عملکرد روانی- حرکتی دانش‌آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

2 کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

چکیده

هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درس­افزار آموزش مهارت طناورزی و نقش آن بر عملکرد روانی- حرکتی فراگیران بود. روش پژوهش شبه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعهء آماری،  شامل تمامی دانش­آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی شهرستان کرمانشاه در سال تحصیلی 96- 1395 بود. برای انتخاب نمونهء آماری با استفاده از روش خوشه­ای تصادفی، 70 نفر از دانش­آموزان انتخاب شدند که 35 نفر در گروه آزمایش و 35 نفر در گروه گواه قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامهء محقق­ساخته بود که روایی صوری و محتوایی آن را متخصصان تأیید کردند و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 82/0 به دست آمد. ابتدا از گروه‌های آزمایش و گواه پیش‌آزمون گرفته شد، سپس درس­افزار آموزش طناورزی به مدت 10 جلسه 45 دقیقه­ای برای گروه آزمایش اجراشد، اما گروه گواه با روش سنتی آموزش دیدند و پس از پایان دورهء آموزشی، از هر دو گروه پس‌آزمون به­عمل­آمد. یافته­های پژوهش نشان داد که بین عملکرد فراگیران آموزش­دیده، بر اساس درس­افزار آموزش مهارت طناورزی و طرح رایج، تفاوت معنی­دار وجود دارد.

کلیدواژه‌ها