1
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور مرکز قاین
2
کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قاینات، ایران(نویسنده مسئول).
3
کارشناسی روانشناسی عمومی دانشگاه پیام نور قاین
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش شطرنج بر تقویت حافظه دیداری و بهبود توجه در دانش آموزان پسر پایه پنجم دبستان شهر قاین با استفاده از روش شبه آزمایشی، از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام گرفت .تعداد40 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای ، انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار جمع آوری دادهها آزمون حافظه دیداری آندرهری و مربع دنبالهدار تولوز- پیرون بود .سپس برنامه آموزش شطرنج برای گروه آزمایش در 12 جلسه 90 دقیقهای اجرا و در نهایت پس آزمون از دو گروه آزمایش و کنترل گرفته شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش شطرنج بر تقویت حافظه دیداری (587/11= F و 002/0 = p) و بهبود توجه (۰۱۸/۵=f و ۰۳۱/۰=p) دانش آموزان تأثیر مثبت دارد.
موحد, احمد, عباسی, زهره, & افتخاری راد, زینت. (1400). اثربخشی آموزش شطرنج بر تقویت حافظه دیداری و بهبود توجه دانش آموزان پسر پایه پنجم دبستان. پژوهش در آموزش ابتدایی, 3(5), 28-37.
MLA
احمد موحد; زهره عباسی; زینت افتخاری راد. "اثربخشی آموزش شطرنج بر تقویت حافظه دیداری و بهبود توجه دانش آموزان پسر پایه پنجم دبستان". پژوهش در آموزش ابتدایی, 3, 5, 1400, 28-37.
HARVARD
موحد, احمد, عباسی, زهره, افتخاری راد, زینت. (1400). 'اثربخشی آموزش شطرنج بر تقویت حافظه دیداری و بهبود توجه دانش آموزان پسر پایه پنجم دبستان', پژوهش در آموزش ابتدایی, 3(5), pp. 28-37.
VANCOUVER
موحد, احمد, عباسی, زهره, افتخاری راد, زینت. اثربخشی آموزش شطرنج بر تقویت حافظه دیداری و بهبود توجه دانش آموزان پسر پایه پنجم دبستان. پژوهش در آموزش ابتدایی, 1400; 3(5): 28-37.