1
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه
2
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تجربه زیستۀ معلمان دوره ابتدایی از دلایل افزایش خشونت علیه معلمان است.این تحقیق به روش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی انجام پذیرفت. جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀمعلمان دوره ابتدایی استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی 98-1397بوده و نمونهگیری به صورت هدفمند تا زمان اشباع دادهها و حاصل نشدن کد جدید در مصاحبهها ادامه یافت؛ در این پژوهش در مجموع با 20 معلم مصاحبه شد. برای تحلیل دادههای پژوهش از تحلیل مصاحبهها به روش اسمیت استفاده شد. دربارۀ خشونت اولیا نسبت به معلمان، 4 مقوله (کد) اصلی به دست آمد، که عبارتند از:خشونت ناشی از نقص سیاستگذاری، فقر منزلتی، شرایط خانوادگی و عوامل حرفهای. از لحاظ دلایل خشونت دانشآ»وزان علیه معلمان، 5 مقوله اصلی به دست آمد که عبارتند از: خشونت ناشی از نقص سیاستگذاری، تجربه خشونت فیزیکی، فقر منزلتی، شرایط خانوادگی و عوامل حرفهای. همچنین برای دلایل خشونت سایر افراد جامعه علیه معلمان 4 مقوله اصلی حاصل شد که عبارتند از:خشونت ناشی از نقص سیاستگذاری، فقر منزلتی، عوامل حرفهای و نقش رسانههای جمعی.
قادرپور, ثریا, & مرتضی نژاد, نیلوفر. (1400). تجربۀ زیستۀ معلمان دوره ابتدایی از دلایل افزایش خشونت علیه معلمان. پژوهش در آموزش ابتدایی, 3(5), 75-89.
MLA
ثریا قادرپور; نیلوفر مرتضی نژاد. "تجربۀ زیستۀ معلمان دوره ابتدایی از دلایل افزایش خشونت علیه معلمان". پژوهش در آموزش ابتدایی, 3, 5, 1400, 75-89.
HARVARD
قادرپور, ثریا, مرتضی نژاد, نیلوفر. (1400). 'تجربۀ زیستۀ معلمان دوره ابتدایی از دلایل افزایش خشونت علیه معلمان', پژوهش در آموزش ابتدایی, 3(5), pp. 75-89.
VANCOUVER
قادرپور, ثریا, مرتضی نژاد, نیلوفر. تجربۀ زیستۀ معلمان دوره ابتدایی از دلایل افزایش خشونت علیه معلمان. پژوهش در آموزش ابتدایی, 1400; 3(5): 75-89.