1
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی و آموزگار ابتدایی شهرستان سیرجان
چکیده
هدف از پژوهش حاضر اثربخشی آموزش خودتنظیمی تحصیلی بر خودتنظیمی تحصیلی و ذهنآگاهی در دانشآموزان دخترمقطع ابتدایی شهر سیرجان در سال 1397 میباشد. پژوهش حاضر آزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون همراه با گروه کنترل میباشد. در این پژوهش شیوه آموزش خودتنظیمی به عنوان متغیر مستقل و بهبود ذهنآگاهی و ایجاد و یا افزایش خودتنظیمی به عنوان متغیرهای وابسته در نظر گرفته شدند. جامعه آماری این تحقیق شامل تمام دختران دوره ابتدایی شهر سیرجان است که جمعا 2547 نفردر30 مدرسه میباشد. روش نمونهگیری مورد استفاده در این پژوهش، روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای میباشد. ابزارهای پژوهش شامل دو پرسشنامه: پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی(MSLQ) پینتریچ و دی گروت و ذهنآگاهی فرایبورگ (FMI-SF) است. یافتههای پژوهش نشان داد آموزش خودتنظیمی با افزایش ذهنآگاهی و خودتنظیمی تحصیلی در دانشآموزان اثربخشی مثبت دارد. در مولفه خودتنظیمی و ذهنآگاهی بین دو گروه کنترل و آزمایش تفاوت معنیداری وجود دارد که این نشان میدهد آموزش خودتنظیمی بر ذهن آگاهی اثر بخشی مثبت داشته است. پیشنهاد میشود از آموزش خودتنظیمی به منظور افزایش ذهن آگاهی در کلاسهای درس استفاده گردد.