1
دانشجوی دکتری فناوری اطلاعات در آموزش عالی، دانشگاه بهشتی ،تهران، ایران
2
مدرس دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3
کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب فارسی (مهارتهای نوشتاری و مهارتهای خوانداری) پایه ششم ابتدایی از نظر میزان پرداختن به بازدهای یادگیری گانیه میباشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری این پژوهش دو جلد کتاب درسی پایه ششم ابتدایی در سال تحصیلی 96-95 میباشد؛ نمونه آماری نیز کل جامع در نظر گرفتهشده است. یافتهها نشان داد در کتب مورد تحلیل 454 مولفه مربوط به بازدههای یادگیری گانیه شناسایی شد. در کتاب فارسی (مهارتهای نوشتاری)؛ کمترین درصد فراوانی بازدههای یادگیری مهارتهای حرکتی با 4/86% و بیشترین تعداد مربوط به بازده یادگیری مهارتهای ذهنی به فراوانی درصد 46/96% بوده است و در کتاب فارسی (مهارتهای خوانداری)؛ کمترین درصد فراوانی بازدههای یادگیری، مهارت های حرکتی 9/66% و بیشترین فراوانی درصد 06/41% اطلاعات کلامی بوده است. همچنین کتاب فارسی (مهارتهای نوشتاری) بیشتر از کتاب فارسی (مهارت خوانداری) به مولفه بازدههای یادگیری گانیه توجه کرده است. پژوهش حاضر نشان داد میزان توزیع بازدههای یادگیری در کتب مذکور به یک اندازه نیست؛ بازده مهارتهای ذهنی دارای بیشترین فراوانی است.
خزائی, ثریا, علی پناهیان, رسول, & ولی پور, رقیه. (1398). تحلیل محتوای کتاب فارسی (مهارت های نوشتاری و مهارت های خوانداری) پایه ششم ابتدایی بر اساس بازدههای یادگیری گانیه. پژوهش در آموزش ابتدایی, 1(1), 63-74.
MLA
ثریا خزائی; رسول علی پناهیان; رقیه ولی پور. "تحلیل محتوای کتاب فارسی (مهارت های نوشتاری و مهارت های خوانداری) پایه ششم ابتدایی بر اساس بازدههای یادگیری گانیه". پژوهش در آموزش ابتدایی, 1, 1, 1398, 63-74.
HARVARD
خزائی, ثریا, علی پناهیان, رسول, ولی پور, رقیه. (1398). 'تحلیل محتوای کتاب فارسی (مهارت های نوشتاری و مهارت های خوانداری) پایه ششم ابتدایی بر اساس بازدههای یادگیری گانیه', پژوهش در آموزش ابتدایی, 1(1), pp. 63-74.
VANCOUVER
خزائی, ثریا, علی پناهیان, رسول, ولی پور, رقیه. تحلیل محتوای کتاب فارسی (مهارت های نوشتاری و مهارت های خوانداری) پایه ششم ابتدایی بر اساس بازدههای یادگیری گانیه. پژوهش در آموزش ابتدایی, 1398; 1(1): 63-74.