نقش واسطه‌ای سبک‌های دلبستگی در رابطۀ بین احساس انسجام روانی با سازگاری اجتماعی و کیفیت زندگی مدرسه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

2 استادیار، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665،تهران، ایران

3 استادیار، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره ، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665تهران، ایران

10.48310/reek.2024.16621.1331

چکیده

پ
پیشینه و اهداف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه‌ای سبک‌های دلبستگی، در رابطۀ بین احساس انسجام روانی با سازگاری اجتماعی و میزان کیفیت زندگی مدرسه دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی انجام شده است. روش‌ها: روش تحقیق این پژوهش، توصیفی- همبستگی از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1402 بود که تعداد ۴۰۱ نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند و به پرسش‌نامه‌های «دلبستگی در کودکی میانه» رونقی و همکاران (1392)، «احساس انسجام» آنتونوسکی (1987)، «مهارت‌ها و سازگاری اجتماعی» ماتسون و همکارانش (1983) و «کیفیت زندگی در مدرسه» اندرسون و بورک (2000) پاسخ دادند و از طریق مدل معادلات ساختاری، به بررسی فرضیات پژوهش و تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها، پرداخته‌شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که با افزایش احساس انسجام روانی، سبک دلبستگی ایمن دانش‌آموزان، افزایش می‌یابد و موانع سازگاری اجتماعی کاهش پیدا می‌کند. در صورت عدم احساس انسجام روانی و افزایش سبک دلبستگی اضطرابی و اجتنابی، از کیفیت زندگی مدرسه آنان کاسته می‌شود. همچنین سبک‌های دلبستگی در رابطۀ بین انسجام روانی با سازگاری اجتماعی و کیفیت زندگی مدرسه نقش واسطه‌ای معناداری ایفا می‌کنند. نتیجه‌گیری: بدین ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که توجه به سبک دلبستگی کودکان و افزایش سازگاری و حس انسجام و بالا‌بودن کیفیت زندگی مدرسه‌ای، از اهمیت بالایی برخوردار است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Mediating Role of Attachment Styles in the Relationship between Psychological Cohesion, Social Adaptation and the Quality of School Life

نویسندگان [English]

  • Nafise Rudafshani 1
  • nahid sameti 2
  • Maryam Rostami 3
1 M.SC.Education psychology, Department of Psychology and Counseling, Nasiba Campus, Farhangian University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor,Department of Psychology and Counselling, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
3 Assistant Professor,Department of Psychology and Counselling, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
چکیده [English]

.
Background and Objectives: This study aimed to investigate the mediating role of attachment styles in the relationship between the feeling of psychological cohesion with social adjustment and the level of quality of school life of in the upper grades of elementary school. Methods: This study employs a descriptive – correlational research design using structural equation modeling. The statistical population consists of female elementary school students in Tehran during the 2022-2023 academic years. A total of 401 individuals were selected through cluster sampling to complete questionnaires on midlife attachment by Ronagi et al. (1392), Antonovsky's sense of coherence (1987), Matson's social adjustment and skills (1983), and Anderson and Burke's quality of school life (2000). The collected data were analyzed using structural equation modeling, and the research hypotheses were tested. Findings: The findings of this research indicate that an increase in the sense of psychological coherence is associated with a rise in the students' secure attachment styles and a decrease in barriers to social adaptation. Conversely, a lack of psychological coherence along with an increase in anxious and avoidant attachment styles leads to a decline in students' perceptions of the quality of their school life. Furthermore, attachment styles play a significant mediating role in the relationship between the sense of psychological coherence, social adjustment and the overall quality of students' school life. Conclusion: It can be concluded that paying attention to children's attachment styles enhancing their adaptability and a sense of coherence and ensuring a high quality of school life are of great importance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • .Attachment styles
  • .psychological coherence
  • .quality of school life
  • .social adaptation