طراحی و اجرای تکنیک تئاتر نمایشی و تأثیر آن بر خودکنترلی و سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه تکنولوژی‌ آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.

10.48310/reek.2024.16535.1319

چکیده

زمینه و هدف: آموزش خلاقانه باعث درک عمیق‌تر مفاهیم، تفکر انتقادی و تقویت انگیزه یادگیری در دانش‌آموزان می‌شود. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف طراحی و اجرای تکنیک تئاتر نمایشی و تأثیر آن بر خودکنترلی و سازگاری تحصیلی، انجام شد. روش: این پژوهش با روش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه‌های آزمایش و کنترل، بر روی 40 دانش‌آموز پسر مشغول ‌به ‌تحصیل در پایه دوم ابتدایی شهرستان جویبار، در سال تحصیلی 1403-1402 انجام شد؛ این دانش‌آموزان به­ صورت تصادفی خوشه­ای چندمرحله­ ای انتخاب شدند و در دو گروه 20 نفره قرار گرفتند و با استفاده از پرسشنامه‌ خودکنترلی تانگی و همکاران و پرسشنامه سازگاری تحصیلی بیکر و سریاک به‌عنوان ابزار اندازه‌گیری، میانگین و انحراف معیار به عنوان شاخص‌های آمار توصیفی و تحلیل کواریانس برای تعمیم نتایج، انجام شد. پایایی آن به روش همسانی درونی بر روی دو نمونۀ آماری با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، 83/0 و 85/0 به ­دست آمد. ضریب آلفای کرونباخ به‌دست‌آمده برای این پرسشنامه در پژوهش حاضر، 88/0، است که نمایانگر پایایی مطلوب آن است. یافته­ ها: استفاده از تکنیک تئاتر نمایشی در آموزش درس علوم پایه دوم، تأثیر مثبت معناداری بر خودکنترلی و سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان دارد. این تأثیر در مورد سازگاری تحصیلی (90%) بیشتر از خودکنترلی (31%) بود. نتیجه­ گیری: تئاتر نمایشی، روشی مؤثر برای ارتقای مهارت‌های خودکنترلی و سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان پایه دوم، در درس علوم است؛ بنابراین، توصیه می‌شود معلمان در صورت امکان از تکنیک تئاتر نمایشی در کلاس‌های درس علوم استفاده کنند تا یادگیری دانش‌آموزان را پایدارتر و لذت‌بخش‌تر سازند. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing and Implementing Dramatic Theater Technique and its Effect on Self-Control and Academic Adaptation of Primary School Students

نویسنده [English]

  • mojtaba rezaei rad
Assistant Professor, Department of Educational Technology, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
چکیده [English]

.Background and objective: Creative education methods strengthens students' deeper understanding of concepts, critical thinking and motivation to learn. Based on this, the current research aimed to design and implement dramatic theater techniques and evaluate their effect on self-control and academic adaptation. Method: This research was conducted using a semi-experimental method with a pre-test and post-test design and involving experimental and control groups, on 40 male students of the second grade of elementary school in Juibar city in 2023-2024, who were randomly selected and placed in two groups of 20. using Tanji  Self-Control Scale and Baker and Seriak's academic adjustment as measurement tools, mean and standard deviation were used as descriptive statistics, including mean and standard deviation, were used, and covariance analysis was performed to generalize the results. Findings: that the use of dramatic theater technique in primary education has a positive effect on students' self-control and academic adjustment. This effect was more evident in the case of academic adjustment (90%) and in the case of self-control (31%).. Conclusion: Dramatic theater is an effective way to improve self-control skills and academic adaptation of second grade students in science. Therefore, it is recommended that teachers use the dramatic theater technique in science classrooms if possible to make students' learning more sustainable, and more enjoyable.

کلیدواژه‌ها [English]

  • . Academic adaptation . Dramatic theater technique . Elementary students . Instructional Design . Self
  • control