اثربخشی الگوی تدریس 5E بر اشتیاق و پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیارگروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه باختر، ایلام، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد،گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه باختر، ایلام، ایران.

10.48310/reek.2024.15730.1273

چکیده

پیشینه و اهداف: بررسی اثربخشی الگوی تدریس 5Eبر اشتیاق و پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی دانش‌آموزان پایة ششم شهر سرابله بود. پژوهش حاضر از نظر شیوة اجرا، نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل است. روش‌ها‌: جامعةآماری پژوهش، تمامی دانش‌آموزان پایة ششم شهر سرابله که تعداد آن‌ها برابر با 250 نفر است. حجم نمونه در این پژوهش برابر با ۴۰ نفر‌(۲۰نفر گروه کنترل و ۲۰ نفر گروه آزمایش) است که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها ، پرسشنامه اشتیاق تحصیلی شافلی و همکاران در سال (2002)، پرسشنامۀ پیشرفت تحصیلی فام و تیلور(1999) و آزمون معلم ساخته بود. جهت تجزیه ‌و تحلیل آماری اطلاعات، از روش‌های آماری استنباطی از قبیل آزمون لوین و تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که الگوی تدریس 5E باعث افزایش اشتیاق تحصیلی و پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی دانش‌آموزان پایة ششم شده است؛ عملکرد تحصیلی دانش‌آموزانی که به روش5E آموزش دیدند، نسبت به گروه کنترل در پس‌آزمون کاملاً متفاوت بود، به‌طوری‌که این الگو باعث افزایش 69 درصدی خودکارآمدی، افزایش 19درصدی برنامه‌ریزی و افزایش 30درصدی انگیزش شده است. نتیجه‌گیری: الگوی5E می‌تواند در یادگیری پایدار دانش‌آموزان ابتدایی در درس علوم تجربی مؤثر باشد و به‌عنوان شیوه‌ای اثربخش، برای افزایش قدرت درک مطلب در دو سطح کاربرد و ترکیب دانش در ابتدایی به معلمان توصیه می‌شود. در نهایت این الگو، اثربخشی لازم را جهت افزایش شور، نشاط و اشتیاق دانش‌آموزان دارد؛ بنابراین الگوی مناسب و مطلوبی برای تدریس درس علوم تجربی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of the 5E Teaching Model on Enthusiasm and Academic Performance in the Course of Experimental Science for SixthGrade Students.

نویسندگان [English]

  • Reza Ghafarinia 1
  • Ahmed Reza Ghafarinia 2
1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Backtar University, Ilam, Iran*.
2 Master's Student, Backtar University, Ilam, Iran.
چکیده [English]

Background and Objectives: the effectiveness of the 5E teaching model on the enthusiasm and academic performance in the experimental science course of Sixth grade students.In the present study, the variable of enthusiasm and academic performance is the dependent variable, and teaching in an achievement way is the independent variable. Methods:The statistical population of the research is all sex grade students in serableh city, whose number is equal to 250 students. The sample size in this research is equal to 40 students (20 students in the control group and 20 students in the experimental group), which were selected by simple random sampling.The data collection tool in this research was 5Et model training sessions, Shafli et al.'s (2002) academic enthusiasm questionnaire, Pham and Taylor's (1999) academic performance questionnaire for statistical analysis of information from inferential statistical methods such as Mankova method and variance analysis and livien were used.Findings:The results showed that the 5E teaching model has increased the enthusiasm and academic performance in the experimental science course of sixth grade students. So that the 5E teaching model caused a 69persent increase in automatic achievement, a 19p increase in planning and a 30p increase in motivation .Conclusion :Therefore, the 5E teaching model canbe effective in the sustainable learning of elementary students in science lesson and in recommended to teachers as an effective method to increase the power ofunderstanding content at two levels of application and knowledge synthesis in elementary school.Finally,this model has the necessary effectiveness to increase the enthusiasm of students,so it is a suitable model and material for teaching science lessons.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic Enthusiasm
  • Academic Performance
  • Achievement
  • Sixth Grade Students
  • Teaching Model 5E