تأثیر ذهن آگاهی بر خودنظم جویی تحصیلی با نقش میانجی عملکرد خانواده در بین دانش آموزان پایه ششم ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران.

2 استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

3 استادیار گروه آموزش روان‌شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران

چکیده

زمینه و هدف: خودنظم‌جویی تحصیلی یکی از حوزه‌های مهم پژوهشی است که امروزه به عنوان یکی از محورهای اساسی تعلیم و تربیت شناخته می‌شود. با توجه به تغییرات سریع و پیشرفت‌های روزافزون علم و فناوری، دانش‌آموزان باید به صورت مستقل و بدون حضور دائم معلم، مهارت‌های لازم را بیاموزند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ذهن‌آگاهی بر خودنظم‌جویی تحصیلی با نقش میانجی عملکرد خانواده در بین دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی انجام شد.

روش:این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی مبتنی بر مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان اراک در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ (۶۰۰۰ نفر) بود که با استفاده از جدول مورگان، ۳۸۲ نفر به عنوان نمونه با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری اطلاعات، از پرسشنامه‌های خودنظم‌جویی تحصیلی سواری و همکاران (۱۳۹۲)، ذهن‌آگاهی بیر و همکاران (2006) و عملکرد خانواده اپستین و همکاران (۱۹۸۳) استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها ، از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری بهره گرفته شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد ذهن‌آگاهی تأثیر مثبت و مستقیم بر خودنظم‌جویی تحصیلی (۰.۴۶۲)، ذهن‌آگاهی تأثیر مثبت و مستقیم بر عملکرد خانواده (۰.۶۷۹) و عملکرد خانواده تأثیر مثبت و مستقیم بر خودنظم‌جویی تحصیلی (۰.۴۹۱) دارد. همچنین ذهن‌آگاهی از طریق نقش میانجی عملکرد خانواده تأثیر مثبت و غیرمستقیم (۰.۳۳۳) بر خودنظم‌جویی تحصیلی دارد.

نتیجه گیری: با توجه به نتایج می توان‌گفت که ذهن آگاهی با تقویت خودآگاه و کنترل توجه نقش مؤثری در بهبود خودنظم‌جویی‌تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی ایفا می‌کند. بنابراین گنجاندن برنامه‌های ذهن‌آگاهی در محیط‌های آموزشی می‌تواند یک راهبرد کارآمد در جهت بهبود عمکلرد تحصیلی مورد توجه قرار گیرد و در این رابطه، عملکرد خانواده به عنوان یک عامل میانجی اهمیت ویژه‌ای دارد؛ خانواده‌های حمایت‌گر با ایجاد محیطی پایدار، الگوسازی رفتاری مثبت و فراهم کردن حمایت عاطفی، اثرات ذهن‌آگاهی را بر خودنظم‌جویی تحصیلی تقویت می‌کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of mindfulness on academic self-regulation with the mediating role of family functioning Among Sixth Grade Students

نویسندگان [English]

  • omid madadi 1
  • سمانه سلیمی 2
  • allah nazar ali soofi 3
1 PhD student in Educational Psychology, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan, Iran.
2 Assistant Professor Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran. s.salimi@cfu.ac.ir
3 Assistant Professor Department of Counselling, Farhangian University, P. O. Box 14665-889, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and Purpose: Academic self-regulation is an important research area and one of the fundamental pillars of education today. Given the rapid changes and advancements in science and technology, students increasingly need to learn often without constant teacher support. The present study was conducted to examine the effect of mindfulness on academic self-regulation with the mediating role of family functioning among sixth-grade elementary students.

Methodology: This research was applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of method, and based on structural equation modeling. The statistical population included sixth-grade students in Arak city during the 2022–2023 academic year (about 6,000 students). Using the Morgan table, 382 students were selected via a multistage stratified random sampling method. Data were collected using Savari et al.'s academic self-regulation questionnaire (2013), Beer et al.'s mindfulness questionnaire (2006), and Epstein et al.'s family functioning questionnaire (1983). Structural equation modeling was applied to analyze data and test causal relationships between variables.

Results: The results indicated that mindfulness had a positive and direct effect on academic self-regulation (0.462), mindfulness had a positive and direct effect on family functioning (0.679), and family functioning had a positive and direct effect on academic self-regulation (0.491). Furthermore, mindfulness had a positive and indirect effect on academic self-regulation through the mediating role of family functioning (0.333).

Conclusion: Based on the results it can be concluded that mindfulness practices, by enhancing self-awareness and attention control play a significant role in improving academic self-regulation among elementary school students, incorporating mindfulness programs into educational environments can be an effective strategy for enhancing academic performance and in this regard, the function of the family as a mediating factor is of particular importance; supportive families strengthen the effects of mindfulness on academic self-regulation by creating a stable environment, modeling positive behavior, and providing emotional support.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic self-regulation
  • Family Functioning
  • Elementary Students. Mindfulness
  • Structural equation model
  • Sixth grade