1
کارشناسی ارشد، فلسفه تعلیم و تربیت، دبیر آموزش و پرورش قم
2
دکتری مدیریت آموزشی، مدرس دانشگاه پیام نور کهک قم
چکیده
پژوهش حاضر با هدف واکاوی روشهای آموزش از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی شهر قم با رویکرد ما بعد اثباتگرایی انجام شده است. این پژوهش به صورت پیمایشی با استفاده از روش تحلیل کیفی به بررسی سه روش آموزش سخنرانی، بحث گروهی و پرسش و پاسخ میپردازد. روش سخنرانی را نباید کنار گذاشت. این روش در آموزش سطوح مختلف تحصیلی و در دروس مختلف کاربرد گسترده دارد. بنابراین باید در جهت افزایش کارایی و تنوّع بخشی آن بیشتر تلاش نمود، از جمله راههای تنوّع بخشی به روش سخنرانی، بهکارگیری یادداشت برداری و روش باینری است. روش بحث گروهی در رشد تفکر انتقادی دانشآموزان ابتدایی چندان موثر نبوده است، اما این روش در رشد اعتماد به نفس دانشآموزان تاثیر بسزایی دارد. روش پرسش و پاسخ در دانشآموزان مقطع ابتدایی به صورت جریان یک طرفه پرسش از سوی معلم و پاسخ از سوی دانشآموزان انجام میشود و از مزایای آن چون مکمّل روشهای دیگر و تفهیم و تعمیق یادگیری غفلت میشود.
راموز, محبوبه, & شریف زادگان, حسین. (1399). واکاوی روش های آموزشی سخنرانی، بحث گروهی و پرسش و پاسخ با رویکرد ما بعد اثبات گرایی. پژوهش در آموزش ابتدایی, 2(3), 62-74.
MLA
محبوبه راموز; حسین شریف زادگان. "واکاوی روش های آموزشی سخنرانی، بحث گروهی و پرسش و پاسخ با رویکرد ما بعد اثبات گرایی". پژوهش در آموزش ابتدایی, 2, 3, 1399, 62-74.
HARVARD
راموز, محبوبه, شریف زادگان, حسین. (1399). 'واکاوی روش های آموزشی سخنرانی، بحث گروهی و پرسش و پاسخ با رویکرد ما بعد اثبات گرایی', پژوهش در آموزش ابتدایی, 2(3), pp. 62-74.
VANCOUVER
راموز, محبوبه, شریف زادگان, حسین. واکاوی روش های آموزشی سخنرانی، بحث گروهی و پرسش و پاسخ با رویکرد ما بعد اثبات گرایی. پژوهش در آموزش ابتدایی, 1399; 2(3): 62-74.